iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پاورپوینت آینه کاری

نوع : پاور پوینت - قیمت :12000 - تعداد صفحه : 38

بخشی از پاور پوینت : 

هنرهای والای اسلامی از هنرهای تزئینی و کاربردی گرفته تا احداث بزرگترین بناهای مذهبی اهمیت و اعتبار ویژه ای دارند. آینه کاری در معماری اسلامی اقدام هوشمندانه ای بود که برای جذب بیشتر نور و همچنین افزایش زیبایی بصری بنا به کار گرفته می شد و امروزه نیز کاربرد بسیاری دارد .

تزئیناتی چون آینه کاری، آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری، منبت کاری و نقاشی در سراسر دوران اسلامی رواج داشته و در هر دوره ای با امکانات آن روزگاران پیشرفت کرده است .تمامی بناهای مذهبی باقی مانده از دوران صفوی برخوردار از هنر اصیل و جذاب آینه کاری هستند .

هنر آینه کاری به ایران اختصاص داشته و در دوران قاجاریه به اوج شکوفایی خود رسیده است .آینه از دیربازدر مراسم سنتی ازدواج ایرانیان نیز جایگاهی ویژه دارد چنانکه عروس و داماد در هنگام قرائت خطبه عقد در آینه می نگرند تا زندگی همچون صداقت و شفافیت آینه داشته باشند وهمچنین آینه در سر سفره هفت سین عید نوروز از سنتهای قدیمی و ماندگار است .

 

ازجمله بناهای آینه کاری شده در دوران قاجار تالار آینه کاخ گلستان است . تالار آینه در غرب تالار سلام و چسبیده به آن و در بالای سردر و ایوان سنگی جلو سرسرای کاخ قرار دارد و یکی از تالارهای مشهور کاخ گلستان است .

پیش از ساخت این تالار در محل آن کلاه فرنگی چهل ستون چوبی قرار داشت که در سال ۱۲۶۹ قمری ضمن تغییراتی که محمد تقی خان معمار باشی به اهتمام حاج علی خان حاجب الدوله در عمارات سلطنتی می دادند ساخته شده بود و پیش از آن تالار یا عمارتی به نام الماسیه در آن مکان وجود داشت . بناهای مذهبی ایران زمین یعنی مساجد و امامزاده ها یکی از مراکز اصلی استفاده از هنر آینه کاری هستند . این هنر اصیل و بدیع به ویژه در امامزاده ها کاربرد فراوانی داشته و بخش درونی گنبدها و دیواره های امامزاده های کشور از این هنر

چشم نواز و خیره کننده بهره مند هستند .

 

چکیده

آینه‌کاری هنری کاملاً اسلامی است و حاوی اشکال هندسی اسلامی، چنان‌که می‌توان آن را هنری دینی و سنتی تلقی کرد. درک‏ ضرورت پاسداری و حمایت از حفظ و گسترش این هنر زیبا و شگفت در کنار سایر هنرهای دستی و تزیینی لازم است. در این پژوهش، با استناد به منابع کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی، پس از اشارۀ مختصر به خاستگاه هنر آینه‌کاری و نقش آن در معماری دورۀ قاجار، گونه‌های متفاوت این هنر در سه دسته از بناهای قاجاری در شیراز شامل خانه‌های مسکونی، مکان‌های زیارتی و باغ‌ها بررسی شده است. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهند که گونه‌های هنر آینه‌کاری در این سه کاربری متفاوت است. در خانه‌های مسکونی این هنر به‌صورت آینه‌کاری روی گچ بر دیوار است و در طرح‌های گل و گلدان در مکان‌های زیارتی آینه‌کاری به‌صورت پوشانندۀ کل سطح روی دیوار و سقف و حاشیۀ قرنیز با طرح‌های گره و اسلیمی. در باغ‌ها نیز آینه‌کاری به‌صورت پوشانندۀ کل سطح و دیوار و قسمتی از سقف و همچنین آینه‌کاری روی گچ کار شده است.

واژگان کلیدی: هنر، معماری، آینه‌کاری، قاجار، هنر سنتی، هنر دینی

 

مقدمه

آینه‌کاری‌ هنر ایجاد اشکال‌ منظم‌ در طرح‌ها و نقش‌های‌ متنوع‌ با قطعات‌ کوچک‌ و بزرگ‌ آینه‌ به‌‌منظور تزیین‌ سطوح‌ داخلی بناست. حاصل‌ این هنر ایجاد فضایی درخشان‌ و پرتلألؤ است‌ که‌ از بازتاب‌ پی‌درپی نور در قطعات‌ بی‌شمار آینه‌ پدید می‌‌آید. آینه‌کاری را باید واپسین ابتکار هنرمندان ایرانی در گروه هنر‌های زیبا دانست که ایرانیان در معماری داخلی و تزیین درون بنا به ‌کار گرفته‌اند. اجراکنندگان این هنر، که به دقت و ظرافت و حوصلۀ بسیار در کار نیازمند است، از زمان پیدایش آن تاکنون، همواره هنرمندان ایرانی بوده‌اند. آفرینش آثار هنری بدیع و زیبا نیازمند عوامل‏ گوناگون و بی‏شماری است که فقدان حتی یکی از آنان در آراستگی و کمال این اثر خلل وارد می‏کند. متأسفانه، عظمت هنر آینه‏کاری‏ رفته‏رفته به دست فراموشی سپرده شده است. بااین‌وصف،‏ ضرورت پاسداری و حمایت از حفظ و گسترش این هنر زیبا و شگفت در کنار سایر هنرهای دستی و تزیینی آشکار است.

 

 



نوع فایل : پاورپوینت
اندازه فایل : 38
قیمت : 12000
خرید