iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی مفاهیم،ارزش ها و مدل ها

نوع : word - قیمت :10000 تعداد صفحه : 11

بخشی از مقاله : 

چكيده

 با پیشرفت و گسترش دانش و علوم بشری در دنیای امروز طرح شیوه های کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار     می باشد. کسب و  کار به عنوان چارچوبی جهت ایجاد کار و تولید پول و ثروت برای افراد جامعه و مسئولین کشورها مورد توجه می باشد. امروزه کاربرد و استفاده از اينترنت و کسب و کارهاي الکترونيکي توسط شرکتها به امري رايج و شايع تبديل شده است. راه رسيدن به اين کسب و کارهاي الکترونيکي، استفاده از اينترنت و خدمات آن است که مي توان آن را يک رسانه بسيار مهم براي پيدا کردن مشتري و حفظ و نگهداري آن دانست. مدل کسب و کار یک متد انجام کسب و کار است به نحوي که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقاي خود را تضمین نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد کند.در این مقاله سعی شده تا به تعریف کسب و کار و تجارت الکترونیک و تفاوت آنها، ارزش ها و عوامل اصلی ایجاد ارزش در کسب و کار الکترونیکی، مراحل طراحی یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی،  مدل ها، اهمیت و ضرورت، مزایا، مدل های کسب و کار تحت وب با گرایش تجارت الکترونیکی، بررسی چند مدل کسب و کار الکترونیکی و در نهایت روش‌های كسب درآمد در فضای آنلاین پرداخته شود.

 

واژگان كليدي: کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، ارزش، مدل، فناوری.

 

  1. مقدمه

امروزه نقش اینترنت در زندگی روزمره انسان ها بسیار پررنگ شده است و همین عامل باعث شده تا سازمان ها برای آنکه خود را با انقلاب ارتباطات الکترونیکی که با توسعه اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده است، هماهنگ کرده و بر حول محور افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها بگردند، شیوه جدید کسب و کار الکترونیکی را برای کسب درآمد و رقابت با رقبا انتخاب کنند.( معاونت پژوهشهای فناوری اطلاعات،1383)

تجارت و روش‌های كسب‌ و كار، یكی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است كه با به كارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روش‌های سنتی كسب درآمد متحول گشته و روش‌ها و ارزش‌های جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود نهادند. میزان نفوذ اینترنت به حدی است كه نمی‌توان زندگی امروز را بدون آن تصور كرد. تفریح، ارتباط، آموزش، تجارت، حقوق و حتی روابط شخصی، از این فناوری متأثر شده و عرصه جدیدی در پیش روی افراد و شركت‌ها نمایان شده است. 

  فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه تجارت، نه تنها امكانات و تسهیلات متعددی برای شركت‌های ارائه‌كننده محصولات و خدمات به شیوه سنتی مهیا نموده و باعث پیشرفت چشمگیر آنان شد، بلكه باعث ایجاد بنگاه‌های جدیدی شده، كه تنها به ارائه خدمات و سرویس‌ها روی شبكه اینترنت پرداخته و یا به طور موازی در هر دو حوزه سنتی و نوین مشغول به فعالیت شده‌اند. با گسترش اینترنت، نیازهای جدید، منابع جدید، محصولات جدید، نگرش‌ها و راه‌های جدید برای كسب‌وكار و همین‌طور ارزش‌های جدید برای بنگاه و مشتری به وجود آمدند و مباحثی نظیر اقتصاد دیجیتالی مطرح گردید كه با نگرش كاهش قیمت محصول- سرویس برای مصرف‌كننده تا نزدیك صفر و كسب درآمد از راه‌های دیگر وارد عرصه شدند .

( مژدهی،مهربان،جلالی،1386)

موج دوم تجارت الکترونیکی پس از همگانی شدن اینترنت در حال رشد است که در آن مدل های کسب و کار جدید برای اجرا در محیط های دیجیتالی ایجاد شده اند.  این موج بیانگر فرصت های عظیمی است که در بسیاری از بخش های اقتصاد به دست آمده است و این مرهون مدل های جدید کسب و کار است. این مدل ها پیام تغییر در تجارت های اینترنتی را به همراه دارند و روش های جدیدی را که توسط سازمان ها برای کسب و کار انتخاب شده است، تعیین می کنند و از این همین روست که مورد توجه سازمان ها واقع شده اند. این توجه از آنجا ناشی می شود که در مدل های قدیمی کسب و کار، توجه ویژه بر فناوری قرار داشت و فناوری را همه چیز کسب و کار می دانستند، در حالی که اکنون اگر چه فناوری مهم است اما اهرم کلیدی و حساس بازار جهانی را در "ابداع مدل های کسب و کار" می دانند. مدل هایی که بتواند نحوه کسب و کار یک سازمان را متحول سازند و آن را از سازمان سنتی و با اینرسی زیاد به سازمان پویا و با اینرسی کم تبدیل کند. مدل هایی همانند eToy.com و Amazon.com از این دسته اند که در مقابل مدل های سنتی سازمانی نظیر Barnes & Noble و Toy RUs قرار دارند. (البدوي،ساعدي،1382)

 

  1. تعریف کسب و کار الکترونیک

اين شيوه، نوع جديدي از کسب و کار است که به صورت الکترونيکي و با استفاده از شبکه ها و اينترنت است و تمامي فرايندهاي خريد ، فروش ، تبادلات را از راه شبکه هاي کامپيوتري و مخابراتي در اينترنت صورت مي دهد. به عبارتي بهتر کسب و کارالکترونيکي، عبارتست از: کسب مشتري و بازرگانان براي مبادلات تجاري از راه خودکارکردن تراکنش‌ها‌، تبادلات، ارتباطات و تعاملات از راه تکنولوژي هاي ارتباطي و کامپيوتري در جهت هدفهاي اقتصادي که شامل سيستم‌هاي بين سازماني، مانند: تلفن اينترنت ، ايميل ، يا رشته هاي کامپيوتري داخلي در جهت پشتيباني معاملات آن لاين تجاري است. پس مي توان گفت که هدف اين نوع کسب وکار هاي جديد، خودکار سازي تراکنش هاي کسب و کار و جريان کار است.(حنفي زاده1385)

کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود :

- کسب و کار الکترونیک عبارت است از کاربردی کردن کلیه سیستم های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می یابند.

- کسب و کار الکترونیک وسیله ای که مسیر رسیدن بنگاه ها به بازار را هموار می سازد. مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات می کنند.

- کسب و کار الکترونیک وسیله ای است که به استفاده کنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم می سازد.

- کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکه های الکترونیک نظیر اینترنت و شبکه جهانی است. (سرمد سعيدي، 1382)

کسب و کار الکترونیکی شامل این موارد می باشد:

  • تجارت الکترونیک
  • هوشمندی شرکت ها
  • مدیریت روابط شرکت ها
  • مدیریت زنجره ی تامین منابع داخلی شرکت
  • برنامه ریزی بر روی منابع شرکت.(غفرانی، 1394)

 

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 11
قیمت : 10000
خرید