iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پروژه پایانی عکاسی

نوع : word - قیمت :10000

بخشی از پروژه :

فهرست

تاریخ عکاسی در ایران  2

2-1- تفاوت های عکاسی دیجیتال با عکاسی سنتی   3

1-2-1-  روند کار در عکاسی سنتی   4

3-2-1-  هزینه ها در عکاسی دیجیتال  4

4-2-1- تفاوت های دوربین ها 5

5-2-1- تفاوت در روش چاپ   5

3-1- زاویه دید در عکاسی - آموزش عکاسی دیجیتال  6

4-1- آموزش فوکوس صحیح و تکنیک های فوکوس در عکاسی دیجیتال  8

1-4-1- انتخاب لنز مناسب : 9

2-4-1- انتخاب نقاط فوکوس : 10

5-1- عوامل تاثير گذار بر سرعت اتوفوكوس    14

6-1- دكمه قفل فوكوس    16

7-1- محدود كننده فوكوس و پيش تنظيمات فوكوس    17

8-1- نكات و تكنيكها 19

9-1- نکات پیشرفته برای ثبت عکس های واضح و شفاف و فوکوس    20

10-1- اتو فوکوس    21

11-1- AF تک نقطه ای   21

12-1- تعقیب سوژه با تنظیم فوکاس بر روی AI Servo  23

13-1- استفاده از AI Servo  23

14-1- نتیجه گیری فصل اول: 24

تاریخچه فتوشاپ   26

1-1-2- تولد فتوشاپ‌ 29

2-1-2- فتوشاپ در ادوبی‌ 31

3-1-2-نسخه دوم فتوشاپ   33

4-1-2- فتوشاپ در ویندوز 34

5-1-2- نسخه چهارم  40

2-2- نتیجه گیری فصل دوم: 44

نرم افزار فتوشاپ و کاربرد آن در عکاسی ها 47

2-1-3- ابزار Crop  48

3-1-3-  ابزارهای Dodge و Burn  48

4-1-3-  ابزار Clone Stamp.. 50

5-1-3-  ابزار Blur / Sharpen.. 51

6-1-3-  ابزار Black & White.. 52

2-3- ایجاد افکت آتش در فتوشاپ (تصویر 8-3) 54

5-3- طریقه ساخت بارکد روی اشیاء با فتوشاپ   73

تاریخچه مختصر هنر مونتاژ و تدوی   78

تدوین ( Editing ) 79

اهمیت تدوین   79

تدوین گر ( Editor ) 80

اصطلاحات مونتاژ: 83

مراحل تدوین فیلم  87

انواع برش    88

5. تغییر حالت یا تقویت   90

1. فید- این .آشکار شدن تدریجی   91

.3 فوندو 91

4. دیزالو ، هم گذاری   91

5. سوپرایمپوز ، بر هم نمایی   92

6 و7. وایپ ، روبش    92

8. آیریس    92

آیریس این ، ظهور عنبیه ای   93

اصول تدوین   93

سینما 94

وسایل کار تدوین   95

مراحل تدوین فیلم  95

 

تاریخ عکاسی در ایران

پیدایش عکاسی و رواج روش‌های گوناگون این فن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده‌است. صنعت عکاسی برروی کاغذ حساس در سال ۱۸۳۹ میلادی بوجود آمد و در سال ۱۸۴۱ میلادی پلاکهای شیشه برای عکاسی اختراع گردید و از قرائن موجود این اختراعات و همه انواع وسائل عکسبرداری دو تا سه سال پس از اینکه به بازار می‌آمد بطور هدیه بدست پادشاه ایران می‌رسید.

نخستین دستگاه‌های عکاسی به روش داگرئوتیپ، به در خواست محمد شاه قاجار از کشورهای روسیه و انگلیس به دربار ایران وارد شد. دستگاه‌های عکسبرداری روسیه که هدیه امپراتور بود، زودتر رسید و نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس که به این منظور تعلیم عکاسی دیده بود، این دستگاه‌ها را به تهران آورد ودر اواسط دسامبر ۱۸۴۲ م مطابق پایان آذر ۱۲۲۱ه‍. ش نخستین عکسبرداری در ایران را انجام داد.

ملک قاسم میرزا شاهزاده ایرانی و ژول ریشار[1] فرانسوی نیز از جمله پیشروانی هستند که در ایران، به شیوه داگرئوتیپ، عکسبرداری کرده‌اند. با اطلاعاتی که از کتاب مقالات گوناگون تالیف دکتر خلیل خان اعلم الدوله ثقفی از یادداشتهای ریشار خان، اولین عکاسی که اعتماد السلطنه از او نام برده حاصل می‌شود این است که اولین عکسبرداری برروی صفحه نقره در سال ۱۲۶۰ هجری قمری در تبریز، زمانی که ناصرالدین میرزا ولیعهد بود انجام شده‌است. این دو دستگاه دوربین داگروتیپ یکی اهدایی از طرف ملکه انگلیس و دیگری هدیه امپراطور روسیه بودند.

در سال‌های آغازین پیدایش عکاسی در ایران برخی از اروپاییانی که در مشاغل گوناگون در استخدام دولت ایران بودند نیز به تجربیاتی اندک در این زمینه دست زدند. این افراد اغلب معلمان رشته‌های مختلف دارالفنون بودند که مدرسه‌ای فنی برای تربیت افسران، مهندسان نظامی و غیر نظامی، پزشکان و مترجمان زبانهای خارجی به شمار می‌آمدو به دست امیرکبیر پایه ریزی و در سال ۱۸۵۰ م تأسیس شده بود.

عکاسان ایرانی نیز هم‌زمان با سال‌های اولیه پیدایش عکاسی در ایران دست به کار شدند و به تصویر جنبه‌های گوناگون زندگی مردم در دوران قاجار پرداختند. برای نمونه می‌توان به نامهای ریز اشاره کرد:

شاهزاده ملک قاسم میرزا که شاید نخستین عکاس ایرانی باشد، آقا رضا عکاس‌باشی، اولین عکاس حرفه‌ای و پرکار دربار ناصرالدین شاه که بسیاری از سفرها مراسم و جنبه‌های گوناگون دوران حکومت طولانی ناصرالدین شاه را ثبت کرده‌است.

باید خاطر نشان ساخت که نمونه عکس‌های دوره محمدشاه را نباید با صنعت عکاسی مرسوم امروز یکی دانست، زیرا صنعت عکاسی (فتوگرافی) در سال ۱۲۶۵ هجری قمری ۱۸۴۹ میلادی اختراع شده‌است یعنی یک سال بعد از فوت آن پادشاه، و آنچه در عهد محمدشاه وجود داشت و ریشار خان عمل می‌کرد دستگاه داگرئوتیپ بود که در سال ۱۸۳۹ میلادی به وجود آمده بود.

 سرآغاز عکاسی در ایران، رویدادها و حرکت‌هایی را دربر دارد که گاه در نوع خود در جهان بی‌نظیر و برخی اوقات پیشرو حرکت‌های عکاسی در جهان است و از این لحاظ بسیار جای تامل و بررسی دارد.

2-1- تفاوت های عکاسی دیجیتال با عکاسی سنتی

با ورود کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال، بسیاری از کارهائی که پیش از این تخصصی و پیچیده محسوب می شد بسیار آسان شده و در خانه قابل انجام است. عکاسی نیز یکی از این کارهاست. اکنون با خرید یک دوربین دیجیتال و یک چاپگر حتی بدون داشتن کامپیوتر می توانید با هزینه کاملا معقول عکس برداری کرده و خودتان عکس هایتان را چاپ کنید. به این تصویر از تاریک خانه ، آگراندیسمان، مواد شیمیائی چاپ و ظهور، و بقیه دردسر های عکاسی سنتی رها می شوید.

1-2-1-  روند کار در عکاسی سنتی

برای گرفتن یک عکس ، باید این روند را طی کنیم:

1-گرفتن عکس با دوربین.

2- ظهور فیلم در تاریک خانه.

3- چاپ کنتاکت از عکس ها.

4- در صورت لزوم رتوش و اصلاح عکس ها.

5- اصلاح نور دهی توسط آگراندیسمان و ظهور و چاپ نهائی عکس ها.

اگر فیلم ما رنگی باشد، یا تاریک خانه نداشته باشیم، باید فیلم را به عکاسی تحویل دهیم و پس از مدتی عکس های چاپ شده را تحویل بگیریم.

2-2-1- روند کار در عکاسی دیجیتال

1- گرفتن عکس با دوربین

2- انتقال عکس ها به کامپیوتر و اصلاح آنها در صورت لزوم

3- چاپ عکس ها توسط چاپ گر

بعضی از چاپگر ها می توانند مستقیم به دوربین متصل شده و بدون نیاز به کامپیوتر عکس ها را چاپ کنند. اگر چاپگر ندارید می توانید، عکس هایتان را به یک عکاسی ببرید تا در آنجا عکسها را برایتان چاپ کنند.

3-2-1-  هزینه ها در عکاسی دیجیتال

هزینه های شما به مراتب کمتر از عکاسی سنتی خواهد بود. ممکن است یک دوربین دیجیتال کمی گران تر از یک دوربین معمولی آماتور باشد، ولی بیشتر هزینه های شما پس از خرید دوربین خود را نشان می دهند. در دوربین های معمولی، هر بار باید اقدام به خرید فیلم کنید، ولی دوربین دیجیتال این هزینه را ندارد. در ضمن اگر به هر دلیل عکس شما خراب شود، فیلم از دست نمی رود، می توانید بارها و بارها عکس بگیرید و در صورت عدم رضایت، آن را حذف کنید. در عین حال می توانید فقط عکس های دلخواهتان را چاپ کنید. احتمال نور خوردن فیلم و یا خراب شدن آن در مرور زمان وجود ندارد. برای چاپ دیجیتال، شما احتیاجی به آگراندیسور، مواد چاپ و ظهور و تاریک خانه ندارید. اگر بخواهید عکس ها را در در عکاسی چاپ کنید، تفاوت چندانی در هزینه ها ندارد.

4-2-1- تفاوت های دوربین ها

دوربین های دیجیتال چند تفاوت عمده با دوربین های سنتی دارند. اولین تفاوت این است که بجای فیلم، حافظه دارند. علاوه بر این که از خرید فیلم رها می شوید، می توانید بارها و بارها حافظه دوربین را پاک کرده و دوباره عکس بگیرید. همچنین دوربین های دیجیتال مجهز به یک صفحه نمایش[2] هستند. این صفحه نمایش علاوه بر این که شما را از چشمی[3] بی نیاز می کند،‌ هنگام عکس برداری، کادر را دقیق تر به شما نشان می دهد. پس از گرفتن عکس نیز می توانید بلافاصله آن را در صفحه نمایش مشاهده کنید و در صورت وجود هر متصویری، ‌بلافاصله عکس جدیدی بگیرید، کاری که در عکاسی سنتی، به هیچ وجه ممکن نیست. دوربین های دیجیتال ، می توانند علاوه بر عکس ، فیلم هم بگیرند و قابلیت ضبط صدا را هم دارند.

5-2-1- تفاوت در روش چاپ

روش چاپ عکس ها و مراحل آن نیز تفاوت زیادی دارد. در روش سنتی، شما حتما احتیاج به تاریک خانه، مواد شیمیائی و آگراندیسور دارید، ولی در روش دیجیتال، داشتن یک پرینتر عکس کفایت می کند. بسیاری از پرینترها یک ورودی برای اتصال دوربین دیجیتال یا حافظه ی آن دارند و مستقیما عکس ها را چاپ می کنند.اگر بخواهید عکس را رتوش کنید یا تغییراتی در آن انجام دهید، به کمک کامپیوتر می توانید به راحتی این تغییرات را اعمال کنید، در صورتی که در عکاسی سنتی،‌ فقط افراد حرفه ای قادر به انجام تغییرات هستند، آن هم بطور محدود.

3-1- زاویه دید در عکاسی - آموزش عکاسی دیجیتال

بزرگترین تفاوت موجود در بین عکاسان به نظر من نوع دید آنها از محیط و زاویه دید عکاسان می باشد. یک نفر با داشتن تجهیزات خوب عکاسی اما بدون دانستن و اطلاع از زوایای دید عالی ، نمی تواند به اندازه یک نفر با یک دوربین ساده اما مطلع از انتخاب زوایای دید عالی، عکس های زیبا و جالب بیافریند .

وقتی برای اولین بار یك دوربین حرفه‌ای را در دست می‌گیرید، اولین چیزی كه به ذهنتان می‌رسد این است كه عكاسان حرفه‌ای چه كار می‌كنند. ممكن است بارها سعی كرده باشید عكس‌هایی همانند آن‌ها بگیرید، اما احتمالا هیچ‌وقت عكس‌هایتان شبیه آن‌ها نشده است . بحث بر سر عكس‌های منظره و طبیعت بی‌جان نیست.

انتخاب زاويه ديد و محل قرار گرفتن دوربين نسبت به موضوع عكاسي يكي از مهمترين قسمتهاي خلق يك عكس خوب است. ولي افراد كمي به آن توجه مي كنند. وقتي از گروهي از دوستان عكس مي گيريد، چقدر موقعيت خود را تغيير مي دهيد تا بهترين زاويه را پيدا كنيد؟

اولين تغيير آشكاري كه با عوض كردن زاويه ديد مشاهده مي كنيد. در پشت زمينه تصوير است. اگر سوژه عكاسي را نمي توانيد به آساني جابجا كنيد، بهترين راه حل تغيير زاويه ديد است يعني شما به عنوان عكاس بايد آنقدر جابجا شويد تا موقعيت مناسب را پيدا كنيد.

با تغيير زاويه ديد نسبت به سوژه عكاسي شما مي تواند كاملاً متفاوت به نظر برسد. با انتخاب يك زاويه درست مي توانيد كاري كنيد كه عكس هاي شما كاملاً پويا به نظر برسند. براي اين منظور سعي كنيد از زواياي مختلف از سوژه خود عكس بگيريد. مخصوصاً براي عكس هاي ورزشي سعي كنيد تعداد بيشتري عكس بگيريد زانو بزنيد و تا مي توانيد به زمين نزديك شويد.

همينطور با اين تغييرات پرسپكتيو شما مي تواند به شدت تغيير حالت دهد، بخصوص اگر از لنزهاي Wide استفاده كنيد. اگر از فردي در حالت ايستاده و تمام قد عكس مي گيريد و از يك لنز Wide استفاده كنيد. در اين صورت سر فرد نسبت به بدن او بزرگتر ديده مي شود. و اگر زانو بزنيد و با همين لنز از پايين عكس بگيريد به طوريكه دوربين هم سطح با كمر كسي كه از او عكس مي گيريد باشد مشاهده خواهيد كرد عكس شما تناسب بيشتري با بدن فرد دارد.

وقتي كه در فضاي آزاد و در طبيعت عكاسي مي كنيد مشاهده خواهيد كرد كه با تغيير زاويه ديد دوربين اثر تابش آفتاب هم بر سوژه شما تغيير مي كند.

هنگامی كه از یك سوژه با خطوط موازی زیاد عكسبرداری می‌كنید (مثل یك دیوار یا پرچین )، دوربین را با زاویه ۴۵ درجه از سطح قائم نگاه دارید تا جلوه‌ای زاویه‌دار به تصویر بدهد. این كار حالت زیباتری نسبت به زاویه مستقیم دارد.‌

یكی از زیباترین زوایای عكسبرداری از كوه‌ها هنگامی به وجود می‌آید كه به پشت، روی زمین بخوابید و دوربین را رو به کوه بگیریم . یا ‌دوربین را هم‌سطح كمرتان نگاه دارید و در حالی كه راه می‌روید، عكس بگیرید. احتمالاً برخی از عكس‌هایتان محو خواهند بود، اما برخی دیگر از آن‌ها بسیار زیبا می‌شوند. این كار به‌ویژه در زمان عكسبرداری از مكان‌های مربوط به گردشگری و در نور روز بسیار كاربرد دارد. بهتر است در این حالت فاصله‌ شما از خود محل به گونه‌ای باشد كه سوژه اصلی مثلا ساختمان قدیمی آن در تصویر بگنجد.

هنگامی كه یك زاویه خوب پیدا می‌كنید، هرگز تصور نكنید با قرار گرفتن در آن ممكن است دیگران درباره شما چه فكری كنند. زاویه خوب برای شما ماندگارتر از تصور افراد نا‌آشنا است. سعی كنید با نشان دادن نتیجه عكس روی‌LCD دوربین، امكان تماشای زاویه زیبایتان را به آن‌ها نیز بدهید.‌

زاویه‌ای در حدود ۳۰ درجه بالاتر یا پایین‌تر از سطح چشم برای عكس‌های پرتره بسیار مناسب است، اما هرگز زاویه‌های پایین‌تر از این سطح را برای افراد چاق به كار نبرید.

زیرا نتیجه عكس سوژه بسیار بزرگ‌تر از اندازه واقعی نشان داده می شود . دقیقاً به همین دلیل عكاسان حرفه‌ای برای بزرگ‌تر نشان دادن چیز‌های كوچك، روی زمین دراز می‌كشند و از سوژه رو به بالا عكس می‌گیرند.

بهترین عكس‌های پرتره معمولاً هنگامی ثبت می‌شوند كه نگاه سوژه به طور طبیعی و نه با چرخاندن مصنوعی گردن به سوی دیگری است . اما اگر سوژه‌ شما دقیقاً داخل دوربین نگاه می‌كند، حداقل سعی كنید زاویه‌ای بالاتر یا پایین‌تر را انتخاب كنید. پیدا كردن یك زاویه مناسب در اكثر اوقات بستگی به خود سوژه و ارتفاع آن دارد. اما یك قانون كلی را فراموش نكنید: "هرگز زاویه‌ای را انتخاب نكنید كه همه آن را می‌بینند!"

4-1- آموزش فوکوس صحیح و تکنیک های فوکوس در عکاسی دیجیتال

پیدایش سیستم اوتوفوکوس قریب به دو دهه قدمت دارد و در این پریود زمانی سیر تکاملی چشمگیری را طی نموده است. اين سيستم در ابتدا بسيار كند بود و تنها براي موضوعات استاتيك (ثابت) و يا با حركت كند كاربرد داشت و مزیتی محدود محسوب میشد. اما سازندگان دوربین با درک اهمیت این سیستم به تکامل آن ادامه دادند، بطوریکه سیستمهای اوتوفوکوس امروزی ، سریع، دقیق و بسیار قابل اعتماد بوده، جزئی اساسی در عکاسی از حیات وحش و عکاسی اکشن محسوب میشوند. ولي داشتن ابزاری با چنین سیستمی دقیق، برای ثبت عکسهای خوب کفایت نمیکند و آموختن چگونگی کار با آن برای حصول نتیجه دلخواه یک ضرورت محصوب میشود.

1-4-1- انتخاب لنز مناسب :

اصولا دو نوع موتور در لنزها بكار ميرود : موتورهاي معمول و موتورهاي اولتراسونيك

موتورهاي اوتوفوکوس معمولي در لنزهاي ارزان قيمت بکار گرفته میشوند و عموما كند و پرسروصدا هستند و موتورهای اولتراسونیک[4] كه بسيار بهتر هستند و در لنزهاي گران قیمت تر بکار میروند. البته وجود مارك USM بر روی هر لنزي به مفهوم داشتن موتور التراسونيك نيست، لنزهاي مرغوبي همچون Canon 300 f/4 L IS USM داراي موتورهای واقعي يواس ام از نوع حلقوی[5] هستند در صورتي كه لنزهاي رده متوسط و ارزاني همچون لنزهاي Canon 70-300 IS USM داراي موتورهایی از نوع ميكرو يو اس ام هستند كه تفاوت چنداني با موتورهاي معمولی ندارند. سازندگان معمولا اطلاعات واضحي را راجع به نوع موتور "ميكرو يو اس ام"[6] و "يو اس ام حلقوی"[7] قيد نمي كنند و در هر حال شما نياز به تحقيق بيشتري قبل از خريد داريد.

موتورهای RING-TYPE USM داراي چهار ويژگي بزرگ هستند:

سرعت : لنزهای واجد این نوع موتورهاي فوكوس بسیار سريع هستند. اگرچه سرعت اوتوفوکوس لنزهای مختلف با این نوع موتور نیز متفاوت است اما سرعت چاشني اين نوع موتورهاست.

فوكوس دستي هميشگي[8]: در لنزهاي معمولي امكان فوكوس دستي بدون آزاد كردن كليد اتوفوكوس و قرار دادن آن در حالت فوکوس دستي منجر به تخريب دنده ها يا موتور لنز خواهد گرديد ولي در سيستم FTM شما ميتوانيد با سيستم دستي به حد فوكوس نزديك و در همان حال بصورت اتوفوكوس و بدون زدن هيچ كليدي با خيال راحت فوكوس نهايي را اعمال كنيد بدون آنكه نگران خراب شدن لنز باشيد.

فوكوس داخلي : اين نوع لنزها در حين پروسه فوكوس نمودن افزايش طول نمي يابند و نیز هيچ قسمتي از اجزا نميچرخد. ( اين مسئله براي فيلترهاي پلاريزه ارزش زيادي دارند چون فيلترهاي پلاريزه به زاويه چرخش حساسيت دارند و اين زاويه هنگامي كه تنظيم شد با چرخش دهانه قدامی لنز به هم ميريزد)

عملكرد بيصدا : اين لنزها بسيار بيصدا هستند لذا سبب فرار موضوع عكاسي به خاطر سروصدا نميشوند. ( تصور كنيد يك پرنده يا حيوان با گوشهاي تيزش كه بسيار دامنه فركانس شنواييش از انسان بيشتر است صداي موتور لنز را حتي در فاصله 10 متري میتواند بشنود ). پس خريد لنزهايي غیرحلقوی اولتراسونيك مگر در مواردي همچون فوكوس دستي دائم ویا موضوعات ساكن عقلاني نيست و براي عكاسي از حيات وحش و عکاسی اکششن ، لنزهايي با سرعت فوكوس بالا و قابليت فوكوس دستي هميشگي یک ضرورت است.


 

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 115
قیمت : 10000
خرید