iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

کارآموزی بیمه تامین اجتماعی

نوع : word - قیمت :22000

بخشی از پروژه :

فهرست مطالب

عنوان                                                                                صفحه

خلاصه گزارش :........................................................................................................................................................... 9

 

فصل اول  -  بازنشستگی ، فوت و از کارافتادگی............................................................................... 10

بیمه های بازنشستگی و وضعیت آن در ایران :......................................................................................................... 10

شرایط بازنشستگی.................................................................................................................................................... 11

قوانین بیمه های بازنشستگی :.................................................................................................................................. 13

ماده‌ 2 :..................................................................................................................................................................... 13

مشمولین‌ این‌ آئین‌نامه‌ عبارتند :.............................................................................................................................. 13

بازنشستگی، آغاز مرارت یا زندگی با افتخار؟............................................................................................................ 20

بازنشستگی گام به گام.............................................................................................................................................. 22

از كـارافتـادگـي‌........................................................................................................................................................ 28

1- شرايط وظيفه ازكارافتادگي................................................................................................................................. 30

2ـ ميزان وظيفه ازكارافتادگي................................................................................................................................... 31

1ـ2ـ ميزان وظيفه ازكار افتادگي ناشي از كارويا به سبب انجام وظيفه................................................................... 31

2ـ2ـ ميزان وظيفه ازكار افتادگي ناشي از بيماري و يا حادثه غير ناشي از كار........................................................ 32

 

فصل دوم  -  معرفی بیمه تامین اجتماعی............................................................................................. 34

بیمه تامین اجتماعی :............................................................................................................................................... 34

بيمه :........................................................................................................................................................................ 34

كلان بيمه : ظهور بيمه بر مبناي سه اصل بوده....................................................................................................... 35

«تعاريف».................................................................................................................................................................. 35

بيمه شده :................................................................................................................................................................ 35

خانواده بيمه شده:..................................................................................................................................................... 35

كارگاه :...................................................................................................................................................................... 36

كارفرما :..................................................................................................................................................................... 36

مزد يا حقوق يا كارمزد :............................................................................................................................................ 36

حق بيمه :................................................................................................................................................................. 36

بيماري :..................................................................................................................................................................... 36

كمك ازدواج :............................................................................................................................................................ 36

از كارافتادگي كلي :................................................................................................................................................... 37

از كارافتادگي جزئي :................................................................................................................................................ 37

بازنشتسگي :............................................................................................................................................................. 37

مستمري :................................................................................................................................................................. 37

كمك هزينه كفن و دفن :......................................................................................................................................... 37

حق بيمه :................................................................................................................................................................. 38

«حوادث و بيماريها و بارداري»................................................................................................................................. 38

«بازنشستگي»........................................................................................................................................................... 40

«ازدواج و عائله مندي»............................................................................................................................................. 42

«قانون بيمه بيكاري»................................................................................................................................................ 43

سازمان تامین اجتماعی............................................................................................................................................. 50

مشمولین قانون تأمین اجتماعی در ایران................................................................................................................. 50

مشمولين قانون تأمين اجتماعى در ايران................................................................................................................. 50

مشمولين قانون تأمين اجتماعى عبارت‌اند از:........................................................................................................... 50

معافيت از شمول قانون تأمين اجتماعى................................................................................................................... 51

 

فصل سوم  -  تطبیق فصل اول و دوم..................................................................................................... 52

حمايت‌هاى سازمان تأمين اجتماعى  (۱)................................................................................................................. 52

تعهدات کوتاه‌مدت.................................................................................................................................................... 53

تعهدات بلندمدت...................................................................................................................................................... 54

ساختار اجتماعی :..................................................................................................................................................... 54

سازمان تأمین اجتماعی چگونه جان می گیرد.......................................................................................................... 62

 

فصل چهارم  -  نتیجه گیری........................................................................................................................ 68

نتیجه‌گیری................................................................................................................................................................ 68

پیشنهادات :............................................................................................................................................................... 69

منابع و مآخذ............................................................................................................................................................. 70

 

بیمه های بازنشستگی و وضعیت آن در ایران :

شرایط بازنشستگی

برای احراز بازنشستگی دو شرط لا‌زم است:

۱) رسیدن به سن مقرر در قانون.

۲)‌ داشتن سنوات پرداخت حق بیمه به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی.

بر مبنای دو عامل فوق احراز شرایط بازنشستگی به طرق زیر صورت می‌گیرد که به آن اشاره می‌گردد:

الف) سن بازنشستگی بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این حالت فرد بیمه شده با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند بازنشسته گردد.

نکته ۱: در مصوبه مورخ ۳۰/۱۱/۷۹ مجلس شورای اسلا‌می‌حداقل ده سال سابقه برای بازنشستگی به ۲۰ سال افزایش یافت که به تدریج و به صورت پلکانی از سال ۱۳۸۰ اجرا گردید. بر این اساس با گذشت هر سال یکسال به حداقل سابقه افزوده شده تا در نهایت در سال ۹۰ حداقل سابقه برای بازنشستگی به ۲۰ سال تمام برسد. برای مثال در سال ۸۶ برای تحقق بازنشستگی داشتن ۱۶ سال سابقه ضروری است، اگر چه برای احراز بازنشستگی در زمان تقاضا همان ۱۰ سال سابقه کفایت می‌کند. این وضع تا زمانی است که در سال ۹۰ کلا‌ حداقل سابقه برای بازنشستگی به ۲۰ سال تمام برسد.

نکته ۲:‌ در بودجه سال ۸۶ که فقط برای همین سال (از ۱/۱/۸۶ لغایت ۲۹/۱۲/۸۶) نیز قابل اجراست حداقل سابقه همان ۱۰ سال و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان تعیین گردیده که مستمری نیز بر اساس همان سابقه محاسبه می‌شود که ممکن است از حداقل حقوق سال مورد نظر پایین‌تر باشد. کسانی که خواهان استفاده از این شرایط هستند می‌باید در بین تاریخ‌های مذکور تقاضای خود را به شعبه ارائه نمایند.

در صورتی که بیمه شده‌ای بر اساس شرایط مذکور در نکته یک بازنشسته شود ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که بر پرداخت حداقل حقوق تاکید دارد اجرا خواهد شد ولی در مورد بیمه شد‌ه‌ای که بر طبق شرایط گفته شده در نکته دو بازنشسته گردد این ماده اجرا نشده و بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه مستمری تعیین می‌گردد. بنابراین توصیه می‌شود حتی‌الا‌مکان فرد بیمه شده شرایط مندرج در نکته یک را احراز و سپس بازنشسته شود.

ب) کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده حق بیمه مربوطه را به سازمان پرداخت کرده باشند در صورتی که سن مردان به ۵۰ سال و سن زنان به ۴۵ سال تمام برسد می‌توانند تقاضای بازنشستگی بنمایند. مستمری این گونه از بیمه‌شدگان بر اساس ۳۰ سال سابقه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

نکته: در این حالت درخواست بازنشستگی تنها از طریق فرد بیمه شده و احراز شرایط بازنشستگی از طرف سازمان قابل پذیرش خواهد بود.

ج) کسانی که دارای ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند بدون شرط سنی می‌توانند تقاضای بازنشستگی نمایند.

نکته: در این حالت علا‌وه بر فرد بیمه شده کارفرمای شخص بیمه شده نیز می‌تواند درخواست بازنشستگی وی را از سازمان تامین اجتماعی درخواست نماید.

د) زنان کارگر با داشتن ۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

نکته: در مورد این گروه از بیمه‌شدگان اشاره به این نکته ضروری است که محاسبه مستمری آنها بر اساس همان ۲۰ سال سابقه تعیین می‌گردد و چنانچه حق بیمه پرداختی فرد بیمه شده در دو سال اخیر بر اساس حداقل باشد به احتمال زیاد مستمری دریافتی پایین‌تر از حداقل حقوق اعلا‌م شده در سال مورد نظر خواهد بود و چون بر طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که پرداخت حداقل حقوق را برای مستمری بگیران اجباری شمرده است و این گروه از چارچوب ماده ۱۱۱ خارج می‌باشند بنابراین مستمری دریافتی آنها معمولا‌ کمتر از حداقل حقوق و انتظار بیمه شده است که لا‌زم است این گروه به این نکته توجه لا‌زم را داشته باشند.

 

قوانین بیمه های بازنشستگی :

ماده‌ 1: صاحبان‌ حرف‌ و مشاغل‌ آزاد در این‌ آئین‌نامه‌ به‌ افرادی‌ اطلاق‌ می‌شود كه‌ برای‌ انجام‌ حرفه‌ و شغل‌ مورد نظر با داشتن‌ كارگر (كارفرما) یا خود به‌ تنهایی‌ (خویش‌فرما) به‌ استناد مجوز اشتغال‌ صادره‌ از سوی‌ مراجع‌ ذیصلاح‌ یا به‌ تشخیص‌ هیأت‌ مدیره‌ سازمان‌ تأمین‌ اجتماعی‌ (كه‌ منبعد سازمان‌ تأمین‌ اجتماعی‌ در این‌ آئین‌نامه‌ سازمان‌ نامیده‌ می‌شود) به‌ كار اشتغال‌ داشته‌ و مشمول‌ مقررات‌ حمایتی‌ خاص‌ (مشابه‌ موارد موضوع‌ این‌ آئین‌نامه‌) نباشند.

 

ماده‌ 2 :

مشمولین‌ این‌ آئین‌نامه‌ عبارتند :

·                     افراد موضوع‌ ماده‌ یك‌ این‌ آئین‌نامه‌.

·                     اتباع‌ ایرانی‌ اعم‌ از شاغل‌ و یا غیر شاغل‌ در فعالیتهای‌ مختلف‌ در خارج‌ از كشور كه‌ بیمه‌ آنان‌ با مقررات‌ قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ و تغییرات‌ بعدی‌ آن‌ مغایرت‌ نداشته‌ باشد.

تبصره‌ : آن‌ دسته‌ از متقاضیان‌ كه‌ دارای‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ به‌ مأخذ كامل‌ به‌ مدت‌ 360 روز یا بیشتر می‌باشند با رعایت‌ تبصره‌ ماده‌ 5 این‌ آئین‌نامه‌ مشمول‌ مقررات‌ این‌ آئین‌نامه‌ قرار می‌گیرند.

ماده‌ 3 . اجرای‌ مقررات‌ این‌ آئین‌نامه‌ با رعایت‌ مقررات‌ ماده‌ 7 قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ خواهد بود.

ماده‌ 4 :مشمولین‌ این‌ آئین‌نامه‌ با پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ مقرر می‌توانند به‌ ترتیب‌ زیر از حمایتهای‌ مندرج‌ در قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ مصوب‌ تیرماه‌ 54 و تغییرات‌ بعدی‌آن‌ برخوردار گردند.

·                     بیمه‌ بازنشستگی‌ با نرخ‌ حق‌ بیمه‌ 12 درصد.

·                     بیمه‌ بازنشستگی‌ و فوت‌ با نرخ‌ حق‌ بیمه‌ 14 درصد.

·                     بیمه‌ بازنشستگی‌ و از كارافتادگی‌ و فوت‌ با نرخ‌ حق‌ بیمه‌ 18 درصد.

تبصره‌ 1 :. بیمه‌شدگان‌ موضوع‌ ماده‌ 2 این‌ آئین‌نامه‌ می‌توانند علاوه‌ بر پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ با نرخهای‌ تعیین‌ شده‌ در فوق‌، با پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ به‌ میزان‌ مشخص‌ شده‌ در ماده‌ 29 قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ و تغییرات‌ بعدی‌ آن‌ از حمایتهای‌ موضوع‌ بندهای‌ «الف‌» و «ب‌» ماده‌ 3 قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ استفاده‌ نمایند. تأمین‌ اعتبار دفترچه‌ درمان‌ بیمه‌شدگان‌ هر سه‌ ماه‌ یكبار و با ارائه‌ رسید پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ مقرره‌ انجام‌ خواهد گرفت‌.

تبصره‌ 2 : پرداخت‌ دو درصد (2%) حق‌ بیمه‌ مربوط‌ به‌ حمایتهای‌ موضوع‌ بندهای‌ «الف‌» یا «ب‌» یا «ج‌» و نیز یك‌ درصد (1%) حق‌ بیمه‌ موضوع‌ تبصره‌ یك‌ این‌ ماده‌ (جمعاً 3 درصد براساس‌ ماده‌ 28 قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ به‌ عهده‌ دولت‌ خواهد بود.

تبصره‌ 3 :درخواست‌ متقاضیان‌ حمایتهای‌ بند «ج‌» این‌ ماده‌ در صورتی‌ پذیرفته‌ خواهد شد كه‌ از سوی‌ مراكز درمانی‌ اعلام‌ شده‌ توسط‌ این‌ سازمان‌ از كارافتاده‌ كلی‌ شناخته‌ نشوند.

بیمه‌شده‌ مدتی‌ پس‌ از انقضاء موعد مقرر (دو سال‌) درخواست‌ افزایش‌ مأخذ حق‌ بیمه‌ را بنماید در این‌ حالت‌ نیز نسبت‌ افزایش‌ همان‌ 10 درصد خواهد بود و برای‌ مدت‌ اضافی‌ زائد بر دو سال‌ افزایشی‌ صورت‌ نخواهد گرفت‌ و افزایشهای‌ بعدی‌ نیز موكول‌ به‌ گذشت‌ دو سال‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ موضوع‌ این‌ آئین‌نامه‌ از تاریخ‌ آخرین‌ افزایش‌ خواهد بود.

تبصره‌ :مأخذ كسر حق‌ بیمه‌ افرادی‌ كه‌ به‌ نحوی‌ از انحاء دارای‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ بوده‌ و مشمول‌ این‌ آئین‌نامه‌ قرار می‌گیرند توسط‌ وی‌ به‌ اختیار انتخاب‌ می‌شود مشروط‌ بر اینكه‌ مبلغ‌ انتخابی‌ افزایشی‌ بیش‌ از 10 درصد متوسط‌ مبنای‌ ماهانه‌ كسر حق‌ بیمه‌ یكسال‌ آخر نداشته‌ باشد.

ماده‌ 6 : بیمه‌ مشمولین‌ واجد شرایط‌ از تاریخ‌ ثبت‌ تقاضا در هر یك‌ از شعب‌ سازمان‌ شروع‌ می‌شود. سازمان‌ مكلف‌ است‌ ظرف‌ مدت‌ دو (2) ماه‌ استحقاق‌ متقاضی‌ را از احراز و بلافاصله‌ ضمن‌ تعیین‌ نرخ‌ و میزان‌ حق‌ بیمه‌ ماهانه‌ مراتب‌ را به‌ متقاضی‌

تبصره‌ 4:اتباع‌ ایرانی‌ خارج‌ از كشور تا فراهم‌ نمودن‌ امكانات‌ لازم‌ از سوی‌ سازمان‌ منحصراً مخیر به‌ استفاده‌ از مزایای‌ مندرج‌ در بندهای‌ «الف‌» و «ب‌» و تبصره‌ یك‌ این‌ ماده‌ در كشور ایران‌ خواهند بود.

تبصره‌ 5 :تشخیص‌ حوادث‌ ناشی‌ از كار منجر به‌ فوت‌ یا از كارافتادگی‌ كلی‌ در مورد مشمولین‌ بند یك‌ ماده‌ 2این‌ آئین‌نامه‌ به‌ عهده‌ كمیسیونی‌ مركب‌ از مسئول‌ واحد كار و امور اجتماعی‌ محل‌، مسئول‌ و بازرس‌ واحد تأمین‌ اجتماعی‌ مربوط‌ خواهد بود و همچنین‌ در صورت‌ فراهم‌شدن‌ امكانات‌ مورد نظر در تبصره‌ 4 این‌ ماده‌، حوادث‌ ناشی‌ از كار در مورد اتباع‌ ایرانی‌ خارج‌ از كشور موضوعیت‌ نداشته‌ و كلیه‌ حوادث‌ غیر ناشی‌ از كار تلقی‌ خواهد گردید

ماده‌ 5 :مأخذ كسر حق‌ بیمه‌ ماهانه‌ مشمولین‌ این‌ آئین‌نامه‌ به‌ اختیار متقاضی‌ بین‌ حداقل‌ و حداكثر دستمزد قانونی‌ خواهد بود. بیمه‌شده‌ می‌تواند هر بار با دارابودن‌ 2 سال‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ موضوع‌ این‌ آئین‌نامه‌ از تاریخ‌ ثبت‌ درخواست‌ كتبی‌ 10 درصد میزان‌ آن‌ را افزایش‌ دهد. چنانچه‌ اعلام‌ نماید و متقاضی‌ نیز ظرف‌ یكماه‌ فرصت‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ به‌ واحد سازمان‌ را خواهد داشت‌ در غیر اینصورت‌ موضوع‌ درخواست‌ مزبور منتفی‌ اعلام‌ می‌گردد.

ماده‌ 7 :چگونگی‌ بیمه‌ اتباع‌ ایرانی‌ شاغل‌ یا غیر شاغل‌ در كشورهای‌ خارجی‌ به‌ ترتیب‌ زیر خواهد بود:

·                     متقاضی‌ درخواست‌ خود را طبق‌ فرم‌ مخصوصی‌ كه‌ توسط‌ سازمان‌ تهیه‌ می‌گردد، به‌ نمایندگیهای‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ تسلیم‌ و نمایندگیهای‌ سیاسی‌ موظفند ظرف‌ 15 روز از تاریخ‌ وصول‌ این‌ قبیل‌ درخواستها ضمن‌ تأیید تابعیت‌ ایرانی‌ متقاضیان‌، درخواست‌ آنها را به‌ انضمام‌ فتوكپی‌ مدارك‌ شناسائی‌ متقاضیان‌ و افراد خانواده‌ موضوع‌ ماده‌ 58 قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ به‌ سازمان‌ ارسال‌ دارند.

·                     سازمان‌ مكلف‌ است‌ ظرف‌ مدت‌ یكماه‌ استحقاق‌ متقاضی‌ را احراز و ضمن‌ تعیین‌ نرخ‌ و میزان‌ حق‌بیمه‌ ماهانه‌ از طریق‌ نمایندگیهای‌ سیاسی‌ بلافاصله‌ مراتب‌ را به‌ متقاضی‌ اعلام‌ نماید.

·                     متقاضیان‌ حق‌ بیمه‌ مربوط‌ را به‌ حساب‌ بانكی‌ كه‌ به‌ نام‌ سازمان‌ تأمین‌ اجتماعی‌ توسط‌ نمایندگیهای‌ سیاسی‌ افتتاح‌ خواهد شد پرداخت‌ و رسید پرداخت‌ را به‌ نمایندگیهای‌ مزبور ارسال‌ نمایند.

·                     نمایندگیهای‌ سیاسی‌ مكلفند همه‌ ماهه‌ موجودی‌ حساب‌ مزبور را به‌ حسابی‌ كه‌ بانك‌ مركزی‌ مشخص‌ می‌نماید واریز و صورت‌ وضعیت‌ بانكی‌ و رسیدهای‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ را به‌ سازمان‌ تأمین‌ اجتماعی‌ ارسال‌ دارند.

·                     نحوه‌ بیمه‌ این‌ قبیل‌ افراد در سایر موارد تابع‌ مواد این‌ آئین‌نامه‌ می‌باشد و پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ مقرره‌ مشمولین‌ این‌ ماده‌ بایستی‌ به‌ پولی‌ صورت‌ گیرد كه‌ در قرارداد فیمابین‌ سازمان‌ و متقاضی‌ توافق‌ گردیده‌ است‌.

·                     نمایندگیهای‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در كشورهای‌ خارجی‌ موظف‌ به‌ ابلاغ‌ مفاد این‌ آئین‌نامه‌ به‌ نحو مقتضی‌ به‌ اتباع‌ ایرانی‌ خواهند بود.

ماده‌ 8 :در صورتی‌ كه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ از طرف‌ بیمه‌شده‌ متوقف‌ گردد و بین‌ تاریخ‌ قطع‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ و پرداخت‌ مجدد بیش‌ از 3 ماه‌ فاصله‌ ایجاد نشده‌ باشد در غیر اینصورت‌ ارتباط‌ بیمه‌شده‌ با سازمان‌ قطع‌ و ادامه‌ بیمه‌ وی‌ موكول‌ به‌ تسلیم‌ درخواست‌ مجدد و موافقت‌ سازمان‌ خواهد بود كه‌ در اینصورت‌ مبنای‌ كسر حق‌ بیمه‌ این‌ قبیل‌ متقاضیان‌ همان‌ مبنای‌ قبلی‌ خواهد بود.

ماده‌ 9 :شرایط‌ برقراری‌ و میزان‌ مستمریهای‌ بازنشستگی‌ و بازماندگان‌ و از كارافتادگی‌ كلی‌ و همچنین‌ استفاده‌ از خدمات‌ درمانی‌ و بهداشتی‌ عیناً به‌ ترتیب‌ تعیین‌ شده‌ درقانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ و تغییرات‌ بعدی‌ آن‌ خواهد بود.

ماده‌ 10 :در صورتی‌ كه‌ مشمولین‌ این‌ آئین‌نامه‌ پس‌ از شروع‌ بیمه‌ به‌ نحوی‌ از انحاء از شمول‌ مقررات‌ این‌ آئین‌نامه‌ خارج‌ و یا طبق‌ قانون‌ تأمین‌ اجتماعی‌ یا سایر قوانین‌ مربوطه‌ می‌بایست‌ حق‌ بیمه‌ را خود براساس‌ مقررات‌ دیگری‌ پرداخت‌ نمایند، موظفند مراتب‌ را كتباً به‌ آگاهی‌ سازمان‌ برسانند تا نسبت‌ به‌ قطع‌ بیمه‌ آنان‌ اقدام‌ گردد. در صورت‌ عدم‌ اقدام‌ بیمه‌شده‌ در این‌ زمینه‌ و ادامه‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌، حق‌ بیمه‌های‌ دریافتی‌ پس‌ از كسر هزینه‌های‌ انجا م‌ شده‌ مسترد خواهد شد.

 

آئين نامه اجرايي قانون بيمه بازنشستگي ،فوت و از كارافتادگي بافندگان قالي ،قاليچه ،گليم وزيلو

ماده ۱ـ در اين آئين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كارمي ‌روند :

الف ـ بافنده : بافندگان قالي ،قاليچه ، گليم وزيلوي خانگي بدون كارفرما كه با استفاده از دستگاه بافندگي فعال (درحال بافت ) درواحد مسكوني خود مشغول به كاربافت باشند .

ب ـ سازمان : سازمان تأمين اجتماعي .

پ ـ قانون : قانون بيمه بازنشستگي ، فوت وازكارافتادگي بافندگان قالي ،قاليچه ، گليم ،وزيلو مصوب ۱۳۷۶

ماده ۲ـ تعيين بافنده توسط سازمان ، پس از اخذ نظر از دستگاههاي ذیرربط مبني بر آنكه فرد به كار بافندگي اشتغال دارد صورت مي‌گيرد .

تبصره ۱ـ تأييد ومعرفي بافنده طبق رويه واحدي كه با هماهنگي دستگاههاي ذي‌ربط توسط سازمان تدوين خواهد شد صورت مي‌گيرد .

تبصره ۲ـ چنانچه محرز ومشخص شود كه معرفي فرد بافنده خلاف واقع صورت گرفته است باتوجه به مفاد قرارداد منعقد شده ، قرارداد مربوط لغو مي‌شود .

ماده ۳ـ درآمد ماهانه مبناي محاسبه حق بيمه براي بافنده معادل پنجاه درصد (۵۰%) حداقل دستمزد كارگر ساده مشمول قانون كار درزمان انعقاد قرارداد وتغييرات بعدي آن خواهد بود.

ماده ۴ـ نرخ حق بيمه بافنده معادل چهارده درصد (۱۴%) دستمزد موضوع ماده (۳) اين آئين نامه است كه به نسبت هفت درصد (۷%) سهم دولت وهفت درصد (۷%) سهم متقاضي تعيين مي‌شود .

ماده ۵ـ پوشش بيمه‌اي بافنده به تدريج وبا رعايت ماده (۷) قانون تأمين اجتماعي خواهد بود .

ماده ۶ـ استفاده از مزاياي اين آئين نامه به صورت اختياري ومشروط به ارائه تقاضاي كتبي ، تنظيم قرارداد با سازمان پرداخت حق بيمه مقرر از تاريخ انعقاد قرارداد است .بيمه شده مكلف است مبلغ حق بيمه را دردونوبت شش ماهه اول وشش ماهه دوم درطول يكسال به حساب سازمان واريز نمايد، مشروط بر آنكه حق بيمه هردوره حداكثر طي سه ماه اول هردوره پرداخت شود .

تبصره ـ در صورتي كه پرداخت حق بيمه از طرف بيمه ده در موعد مقرر متوقف شود با حفظ سوابق قبلي قرارداد منتفي مي‌شود.

 

ماده ۷ـ حداقل سن افراد واجد شرايط براي انعقاد قرارداد بيمه موضوع اين آئين نامه پانزده (۱۵) سال وحداكثر سن پنجاه(۵۰) سال تمام است .

ماده ۸ـ چنانچه متقاضي استفاده كننده از مزاياي قانون بيش از (۵۰) سال سن داشته باشد حق بيمه مازاد بر (۵۰) سال توسط دولت وذي‌نفع به نسبتهاي مقرر در ماده (۴) اين آئين نامه پرداخت مي‌شود.

ماده ۹ـ شرايط لازم براي بيمه متقاضياني كه بيش از (۵۰) سال سن دارند به شرح زير تعيين مي‌شود :

الف ـ در زمان تقاضا سن آنان بيش از پنجاه وپنج (۵۵) سال تمام نباشد.

ب ـ حق بيمه مازاد موضوع تبصره (۲) ماده واحده قانون را يكجا بپردازند.

پ ـ بين پذيرش تقاضا توسط سازمان وپرداخت يكجا بيش از يك ماه فاصله نيفتد.

ت ـ هر فرد مي‌تواند تنها يك بار متقاضي استفاده از امكان پرداخت يكجا شود .

تبصره ۱ـ مبلغ حق بيمه مازاد بر پنجاه (۵۰) سالگي سهم ذي‌نفع بايد بر اساس حداقل دستمزد كارگر ساده در زمان تقاضا با توجه به مفاد ماده (۳) اين آئين نامه (پنجاه درصد حداقل دستمزد ) وبه طور يكجا وصول شود ، اضافه بر اينكه دريافت حق بيمه سهم دولت از اين بابت به همان نسبت به اعلام سازمان همه ساله در بودجه كل كشور پيش بيني وتأمين مي‌شود .

تبصره ۲ـ پذيرش سوابق يكجاي اخذ حق بيمه مذكور در اين ماده تنها در محاسبه ميزان مستمري و پس از دريافت حق بيمه كامل انجام مي‌شود ودر شرايط احراز مؤثر نخواهد بود.

ماده ۱۰ ـ مشمولان اين آئين نامه بايد با معرفي سازمان وبراساس ماده (۹۱) قانون تأمين اجتماعي و قبل از انعقاد قرارداد بيمه به هزينه شخصي مورد معاينه قرار گيرند .

ماده ۱۱ـ شرايط استفاده از مستمري بازنشستگي ، از كارافتادگي وفوت مشمولان قانون مطابق مقررات عام قانون تأمين اجتماعي خواهد بود .

تبصره ـ ميزان مستمري بازنشستگي ،از كارافتادگي ومجموع مستمري بازماندگان (فوت ) كه طبق مفاد اين آئين نامه با توجه به قانون تأمين اجتماعي برقرار مي شود ،در هرحال نبايد از مبناي محاسبه حق بيمه بيشتر واز دوسوم آن كمتر باشد.

ماده ۱۲ـ افرادي كه طبق مقررات اين آئين نامه مشمول دريافت مستمري خواهندشد از شمول مقررات ماده (۱۱۱) قانون تأمين اجتماعي وتغييرات بعدي آن خارج مي‌باشند .

تبصره‌ـ بيمه شدگان مشمول اين آئين نامه وخانواده آنان پس از برقراري مستمري ، مشمول كسر دودرصد (۲%)حق درمان موضوع ماده (۸۹) قانون تأمين اجتماعي واستفاده از مزاياي درمان قانون مذكور نخواهند شد.

ماده ۱۳ـ حوادث ناشي از كار موضوع اين آئين نامه كه منجر به برقراري مستمري ازكارافتادگي كلي وفوت بيمه‌شدگان خواهد شد عبارت است از حوادثي كه درارتباط با حرفه بافندگي موضوع اين آئين نامه (با تشخيص سازمان ) متوجه بيمه‌شدگان مي‌شود .

ماده ۱۴ـ سازمان تشكيلات لازم براي اجراي مقررات قانون واين آئين نامه را بارعايت قوانين ومقررات مربوط ايجاد خواهد كرد ودرهرحال سازمان مكلف است حسابهاي درآمد وهزينه بيمه موضوع اين آئين نامه را جداگانه نگهداري نمايد.

تأمين كسري بودجه مربوط به اجراي قانون از محل منابع سازمان مجاز نيست .

 

بازنشستگی، آغاز مرارت یا زندگی با افتخار؟

علاوه بر مشكلات مالی و اقتصادی كه بازنشستگی برای افرادی ایجاد می كند كه به دلیل كبر سن یا طول خدمت، ‌خانه‌نشین می‌شوند، به لحاظ بروز تغییرات عمده در شیوه زندگی آنان، این افراد دچار پریشانی و ترس می‌شوند.   

با وجود آنكه، در اكثر كشورهای جهان افراد بازنشسته، دوران بازنشستگی خود را به دور از نگرانی برای تأمین معاش سپری كرده و به عنوان «شهروندان ممتاز جامعه» از منزلت اجتماعی خاصی برخوردارند، در ایران دوران بازنشستگی به گونه‌ای است كه به دلیل مشكلات معیشتی و هزینه‌های بالا، به دشوارترین دوران زندگی اغلب مردم تبدیل شده است.

زیرا عمده‌ترین دغدغه افراد بازنشسته در كشور این است كه به جای استراحت یا مسافرت، در اندیشه یافتن كار جدیدی باشند تا بتوانند با ایجاد درآمد جدید از عهدهٔ تأمین هزینه سنگین مخارج زندگی برآیند.

علاوه بر مشكلات مالی و اقتصادی كه بازنشستگی برای افرادی ایجاد می كند كه به دلیل كبر سن یا طول خدمت، ‌خانه‌نشین می‌شوند، به لحاظ بروز تغییرات عمده در شیوه زندگی آنان، این افراد دچار پریشانی و ترس می‌شوند. ضمن آنكه، جدا شدن ناگهانی فرد از سازمان، اولاً سازمان را با جای خالی فردی كه عمری تجربه اندوخته مواجه می سازد و ثانیاً در خود فرد عوارض نامطلوبی به وجود می آورد.

با تغییر نگرش در سازمانها، بازنشستگی دیگر به عنوان نقطه پایان یك همكاری اداری فرض نمی شود، بلكه آغازی بر مرحلهٔ تكمیلی زندگی سازمانی فرد، به حساب می آید.

بر همین اساس، این نوشتار علاوه بر توجه به نیازهای مادی، ضرورت برنامه‌ریزی و اجرای سیستم ”بازنشستگی گام به گام“ در سازمانهای دولتی ایران را به عنوان یك شیوه مناسب به منظور مواجهه با مرحله بازنشستگی تعیین و تبیین می‌كند.

بدون شك، توجه دولتها و سازمانهای بزرگ به رفاه و یا تأمین حداقل زندگی و معاش دوران پیری و از كار افتادگی كاركنان خود كه با وضع قوانین و مقررات بیمه و بازنشستگی محقق شده است، می‌تواند و می‌بایست زمینه ذهنی مساعدی در افراد شاغل به نحوی ایجاد كند كه بدون كمترین دغدغه و نگرانی ناشی از عدم امنیت اقتصادی و تأمین معاش و زندگی خود و خانواده‌شان در زمان پیری و از كار افتادگی به كار و زندگی خود ادامه دهند.

با این حال، به دلایل مختلف از جمله مشكلات معیشتی در ایران شاغلان، خصوصاً كاركنان دولتی، با تمایل به بازنشسته شدن ندارند. در صورتی كه قاعدتاً می‌بایست شروع دوران بازنشستگی، به عنوان یك دورهٔ كامل آرامش، به دلیل فراهم ساختن فرصت كافی برای تفریح، استراحت و مسافرت برای افرادی كه بیش از ۳۰ سال فعالیت مستمر داشته‌اند مطلوب باشد. هر چند كه در هر صورت خلاء ناشی از بازنشستگی، موجب بروز عوارض روحی و جسمی شدیدی برای فردی می شود كه مدتها به طور مدام كار كرده و یك باره از سازمان خود فاصله می گیرد.

 

 بازنشستگی گام به گام

پیامد نامطلوبی كه می‌توان اثرات آن را در قالب برنامه‌ای منظم و تدریجی تحت عنوان «بازنشستگی گام به گام» از طریق كاهش تدریجی ساعات كار افرادی كه به سن بازنشستگی نزدیك می‌شوند، تعدیل و كنترل كرد.

۱ـ در گذشته، اكثر كارفرمایان افراد را فقط تا زمانی كه كاری از آنان ساخته بود در خدمت نگاه می‌داشتند و وقتی توانایی از آنان سلب می‌شد، بدون آنكه نسبت به زندگی و معاش كاركنان از كار افتاده اندیشه‌ای به خود راه دهند آنان را اخراج و اشخاص جوان را به جایشان به خدمت می‌گماردند. اكثریت طبقه مزد بگیر نیز به علت پایین بودن سطح دستمزدها نمی‌توانستند برای روز پیری و از كار افتادگی پس‌اندازی داشته باشند و اغلب سربار خانواده شده یا اینكه از طریق تكدی، امرار معاش می‌كردند.

ولی امروزه، شرایط بالا تا حدی تغییر یافته و دولتها و مؤسسات بزرگ به رفاه زمان كهولت كاركنان بیشتر توجه كرده و با وضع قوانین و مقررات بیمه و بازنشستگی، زندگی و معاش دوران پیری و از كارافتادگی كاركنان خود را در حد امكان تأمین می‌كنند. بدین ترتیب، سازمانها موظف شده‌اند زمانی كه به خدمت فردی، به علت كبر سن و یا طول خدمت، خاتمه می‌دهند، نه تنها مستمری ثابت و منظمی برای آنها مقرر دارند؛ بلكه تا زمانی كه زنده هستند، از امكانات رفاهی سازمان استفاده كنند. (۱)

به عبارت دیگر، برنامه بیمه و بازنشستگی، به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و تأمین معاش و زندگی مستخدم و خانواده‌اش در زمان بیكاری، بیماری، پیری و از كار افتادگی و بالاخره مرگ، تهیه و اجراء می‌شود.

۲ـ برخلاف سایر كشورهای جهان، كه افراد بازنشسته دوران بازنشستگی خود را با آسودگی خیال و بدور از دغدغهٔ تأمین معاش سپری می‌كنند، در ایران ادامه زندگی برای اغلب كسانی كه بازنشسته می‌شوند، به دلیل مشكلات معیشتی و هزینه‌های بالا، بسیار دشوار است. زیرا، بازنشستگان كشورمان كه با درآمد ناچیز، ناگزیر به گذراندن زندگی با حداقل تسهیلات هستند، همه ساله تحت تأثیر نرخ تورم فزاینده و در شرایطی كه درآمدهای آنها تغییر چندانی نمی‌كند، با مشكلات بیشتری مواجه می‌شوند كه چاره‌ای جز تطبیق خود با شرایط تحمیلی ندارند.

از همین رو، در ایران وضع به گونه‌ای است كه دوران بازنشستگی تبدیل به دشوارترین دوران زندگی اغلب مردم شده است. چون بازنشستگان در این دوران، به جای استراحت و یا مسافرت، به فكر كاریابی هستند تا بتوانند با ایجاد درآمد جدید از عهدهٔ تأمین هزینه سنگین مخارج زندگی برآیند.

دكتر مجید ابهری بر این باور است كه اكثر افراد بازنشسته در ایران، به دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از مشكلات اقتصادی، ‌در كمتر از یك سال فوت می‌كنند. هر چند این ادعا كه توسط یك كارشناس علوم رفتاری ارائه شده تا كنون از سوی مسئولان دولتی بی‌پاسخ مانده است، واقعیتهای آماری موجود بر این نكته تأكید دارد كه فشارهای شدید روحی و روانی ناشی از مشكلات مالی، موجب شده است كه افراد بازنشسته ایرانی، در سالهای ابتدایی بازنشستگی دچار سكته مغزی یا قلبی شوند. (۲)

اثرات منفی دوران بازنشستگی را می توان با اجرای برنامه تدریجی «بازنشستگی گام به گام» تعدیل كرد.

۳ـ ورود به دوران بازنشستگی، مرحله فوق‌العاده حساسی از زندگی خدمتی است.

زیرا علاوه بر بروز مشكلات مالی و اقتصادی ناشی از كاهش درآمد، به دلیل ایجاد تغییرات چشمگیر در نحوهٔ زندگی كاركنان، آنها دچار استرس و ترس می‌شوند. حسین ذوالفقاری كارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، معتقد است:

«در ایران، ‌دولت توجهی به وضعیت بازنشستگان نمی‌كند و این قشر حتی از نیمی از تسهیلات سایر كشورها برخوردار نمی‌شود. در جامعه كنونی، ضعف نظام مالی حاكم بر ادارات باعث كاهش قابل توجه حقوق و درآمد ماهانه بازنشستگان شده است. در حالی كه در اكثر كشورهای جهان، بازنشستگان، ‌شهروندان ممتاز جامعه محسوب شده و از منزلت اجتماعی ویژه‌ای برخوردار بوده و به دلیل امكان استفاده از منازل سازمانی و دولتی، مشكلی درباره تهیه مسكن مناسب ندارند؛ در ایران، نیمی از بازنشستگان با وجود سالها فعالیت، هنوز در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌كنند.» (۲)

به سخن دیگر، در ایران تا زمانی كه فرد توان انجام كار داشته و شاغل باشد، از كلیه امكانات موجود استفاده كرده و مورد توجه و احترام است. ولی هنگامی كه در اثر كهولت و طول خدمت، نیروی كار خود را از دست داده و بازنشسته ‌شد؛ مورد بی‌مهری قرار گرفته و فراموش می‌شود.

و اما نكته فوق‌العاده مهم دیگر، عوارض جانبی بازنشستگی است كه در جنبه‌های مختلف سازمان، تأثیرات منفی به جا می‌گذارد:

فرد دفعتاً از شغل خود جدا می‌شود و سازمان نیز به طور ناگهانی خود را با جای خالی یك فرد كه عمری تجربه اندوخته مواجه می بیند و این امر برای سازمان و فرد بازنشسته، هر دو نامطلوب است. خلاء ناشی از بازنشستگی، روح كسی را كه مدتها به طور مداوم كار كرده و یكباره از سازمان خود جدا شده آزرده می‌سازد. كه همین امر موجب بروز عوارض جسمی و روحی شدیدی برای او می‌شود. این نكته‌ای است كه باعث شده تا با تغییر نگرش در سازمانها، بازنشستگی نه یك نقطه پایان یك استخدام، بلكه آغازی از یك مرحلهٔ زندگی سازمانی تلقی شود.

۴ـ در سازمانهای پیشرفته امروزی، بازنشستگی به عنوان مرحله جدایی دایم فرد از سازمان تلقی نمی‌شود، چرا كه این امر مشكلاتی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد كه نمی‌توان به سادگی آن را نادیده گرفت.

 

در سال ۱۹۷۴، یك شركت دارویی در كشور انگلستان، برای غلبه بر مشكل ناشی از بازنشستگی، روش تازه‌ای تحت عنوان «بازنشستگی گام به گام» یا «بازنشستگی مرحله‌ای» و به عبارت دیگر «بازنشستگی تدریجی» را ابداع كرد. در این نوع بازنشستگی، ‌از ساعات كار فردی كه به سن بازنشستگی نزدیك شده در قالب برنامهٔ منظمی به تدریج كاسته شده و به ساعات استراحت او اضافه می‌شود. در این روش، كارمند آرام آرام و تدریجاً با زندگی جدا از كار تمام وقت روبه رو می‌شود و در نتیجه زمینهٔ مساعدی برای مواجهه با مرحله بازنشستگی آمادگی كامل پیدا می‌كند.

 

یكی از سازمانهای استخدامی در فرانسه نیز، روش بازنشستگی گام به گام را در مقایسه با روش بازنشستگی عادی از لحاظ اقتصادی، امری مقرون به صرفه قلمداد كرده و توصیه می كند كه برنامه‌ای برای بازنشستگی كاركنان تنظیم شود كه طبق آن از ساعات كار كاركنانی كه به سن بازنشستگی نزدیك شده‌اند به تدریج كاهش یابد. بر اساس این روش، در مرحله اول ۱۰ درصد ساعات كار كاركنان ۶۰ ساله كاهش و حقوق آنان ۵ درصد كم خواهد شد. به همین ترتیب تا ۶۴ سالگی یعنی در مدت ۵ سال، ساعات كار تدریجاً كم می‌شود تا به ۵۰ درصد ساعات كار معمول می‌رسد و به موازات آن نیز حقوق به میزان ۲۵ درصد كاهش می‌یابد. در ۶۵ سالگی وقتی فرد به بازنشستگی كامل می‌رسد، حقوقی كه به وی تعلق می‌گیرد، ۷۰ درصد متوسط بالاترین حقوقی است كه در مدت ۱۰ سال آخر خدمتش دریافت داشته است. بر اساس محاسبات انجام شده به وسیله سازمان مذكور، چون معمولاً تعداد افراد ۶۰ ساله در یك سازمان نسبت به كل كاركنان، درصد بالایی را تشكیل نمی‌دهند، هزینه‌ اجرای یك چنین طرحی برای بازنشستگی، چندان زیاد نخواهد بود. (سالی اورسون، ۱۹۹۲) (۳)

یك سازمان مهندسی صنایع سنگین در فرانسه نیز، سیستم بازنشستگی گام به گام را پذیرفته ولی قبول آن را به اختیار كاركنان، گذاشته است. از این سیستم كه «بازنشستگی گام به گام اختیاری» نام گرفته، كلیه كاركنان در صورت تمایل می‌توانند استفاده كنند. در سازمان مذكور، كاركنانی كه دارای ۱۰ سال سابقه خدمت یا بیشتر هستند و به ۶۰ سالگی رسیده‌اند می‌توانند از مزایای بازنشستگی تدریجی استفاده كنند. این گروه تا ۶۲ سالگی، ۲۵ درصد از ساعات كارشان كاهش می‌یابد ولی حقوق كامل را دریافت می‌دارند. در دو سال بعد یعنی تا ۶۴ سالگی، ۲۵ درصد دیگر از ساعات كارشان كاسته می‌شود و بدون كاهش حقوق به بازنشستگی كامل می‌رسند. البته چنانچه فردی تمایل به قبول این سیستم نداشته باشد، می‌تواند به كار خود در سازمان ادامه دهد. (فستینگر، ۱۹۹۰) (۳)

با تغییر نگرش در سازمانها، بازنشستگی دیگر نقطه پایان یك همكاری نیست بلكه آغازی بر مرحله تكمیلی زندگی سازمانی فرد به حساب می آید.

۵ـ هر چند، با وجود بررسیها و مباحثات فراوان پیرامون «بازنشستگی گام به گام» كه از سوی سازمانهای اداری اروپایی انجام شده، به دلیل وجود تردیدهایی در مورد مؤثر و مفید بودن‌ آن، تعداد بسیار كمی از آنها عملاً به پیاده كردن این سیستم روآورده‌اند. با این حال، سازمانهای مذكور كه روش بازنشستگی گام به گام را پذیرفته و مورد عمل قرارداده‌اند، از نتایج آن ابراز رضایت كرده‌اند. از این رو، برنامه‌ریزی و اجرای سیستم «بازنشستگی گام به گام» در سازمانهای دولتی به عنوان یكی از شیوه‌های مناسب برای فراهم ساختن زمینه ذهنی مناسب برای مواجهه با مرحله بازنشستگی را می‌توان مورد توجه و بررسی جدی قرار داد، تا علاوه بر جنبه‌های اقتصادی موضوع كه موجب خسران و نهایتاً به ناملایمات تلخ برای افراد بازنشسته منجر می‌شود، با پیامدها و اثرات سوء ناشی از قطع یكباره ارتباط فرد با سازمان، مقابله عقلایی و اصولی صورت گیرد. شیوه‌ای كه ضرورتاً به دلیل نیاز به پیش‌بینی و جذب نیروی جوان جایگزین، گام مؤثری در جهت ایجاد اشتغال تلقی خواهد شد.

البته لازم است، به منظور جلوگیری از بروز مشكلات احتمالی در اجرای سیستم بازنشستگی گام به گام، اقدامات مورد نظر، با دقت و توجه به مسایل و موضوعات زیر، در برنامه‌ریزی پیش‌بینی شوند:

تعداد افرادی كه به سن بازنشستگی می‌رسند؛

نحوهٔ جایگزینی افراد به جای بازنشستگان؛

سیستم استخدام و ارتقا؛

اختیاری و اجباری بودن روش بازنشستگی؛

چگونگی نحوه كاهش ساعات كار.

و اما،‌ نكته پایانی، توجه به جنبهٔ اخلاقی موضوع بازنشستگی است كه ضرورتاً تجدید نظر اساسی در شیوه بازنشستگی را با هدف تأمین معاش و رعایت حرمت بازنشستگان در حساس‌ترین مرحله از دوران زندگی آنها به عنوان یك وظیفه انسانی، طلب می‌كند. 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 67
قیمت : 10000
خرید