iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

نقش ورزش هاي هوازي (ايروبيك )در افسردگي و سلامت زنان شاغل

نوع : word - قیمت :10000

بخشی از مقاله :

فهرست                                                                                               

1-چکیده

    1-1-واژگان کلیدی

2-مقدمه

      2-1-ورزش چیست ؟

     2-2-ورزش های ایروبیک چیست ؟

2-3- انواع ورزش ایروبیک

2-4-افسردگی چیست ؟

3-بیان مساله

3-1-اهمیت ورزش ایروبیک

3-2- اهداف اصلی ورزش ایروبیک

3-3-ضرورت انجام ورزش های ایروبیک

3-4- قدرت بدنی در تمرینات ایروبیک

3-5-درمان افسردگی

3-6-ضدافسردگی غیر ایروبیک

4-مبانی نظری تحقیق و پژوهش

4-1- ایروبیک چه اثرات مثبتی بر روحیه و بدن انسان داد ؟

4-2- ایروبیک چه ویژگی های مثبتی نسبت به ورزش های دیگری دارد؟

4-3- فاکتور سن در ورزش های ایروبیک

4-4- ایروبیک در زنان

4-5- ورزش و بانوان شاغل

4-6- اتیولوژی ( علت شناسی ) افسردگی

5-بیشینه تحقیق

6-روش تحقیق

6-1-نوع پژوهش

6-2- جامعه و نمونه آماری پژوهش

6-3- روش انجام پژوهش

7-یافته های تحقیق

7-1- نکات ایمنی که لازم است در ورزش کردن بدانیم

7-2- بررسی چند اثر مثبت دیگر ورزش در محیط کار و زندگی زنان شاغل

7-3- ظاهر خوب و برازنده

7-4- احساس خوب داشتن

7-5- خواب و استراحت

7-6- وضعیت اجتماعی

7-7 -روابط اجتماعی

7-8-داشتن روحیه حرفه ای

7-9- عملکرد موثر

7-10 – هشت اشتباه در مورد کاهش وزن

7-11- 5 توصیه برای محکم شدن عضلات شکم

7-12- مزایای ورزش شنا

7-13- راهنمای ورزش شنا

7-14 – بدنسازی ( کار با دستگاه )

8- بحث و نتیجه گیری

9- منابع 

چكيده:

از آنجا كه حرکات هوازي ( ایروبیک) پایه تمام ورزشهاست در اين مطالعه ، ورزش هاي آيروبيك با شناخت درماني مقايسه شدند. شناخت درماني عبارتند از يك دوره كوتاه روان درماني كه اثر آن مشابه داروهاي ضد افسردگي است.

هدف از بررسي اين مطالعه عبارتند از نقش ورزش های هوازی (ایروبیک ) بر افسردگی و سلامت زنان شاغل بوده بدین منظور

54 بيمار دچار افسردگي خفيف تا متوسط عمدتاً شامل بانوان شاغل 25تا50 سال كه بي حركت بودند.( شغل هاي اداري و پشت ميز نشيني و مشابه آنها ) انتخاب شدند. اين 54 بيمار بطور تصادفي به دو گروه (مساوي) تقسيم شدند.

گروه اول : هفته اي 3 روز و هر بار به مدت 20 دقيقه ورزش مي كردندكه شامل قدم زدن ، تند راه رفتن و دويدن بود.

براي گروه دوم : شناخت درماني هفتگي انجام مي شد.

بعد از 4 هفته اغلب 27 بيماري كه در گروه اول (دوندگان) بودندبهتر شدند يا كاملاً بهبود يافتند. فقط 2 نفر از گروه مطالعه خارج شدند. در انتهاي مطالعه 10 هفته اي در 11 نفر افسردگي تقريباً يا كاملاً از بين رفته بود. اغلب اين افراد ماهها بعدنيز براي پيشگيري از افسردگي دويدن را ادامه دادند.

پژوهش هاي متعددي نشان داده اند كه فعاليت جسمي مداوم و شديد (ورزش هاي هوازي (آيروبيك)) در مقابل پديده هاي منفي مثل ترس ، نگراني و فشارهاي عصبي ( كه در محيط هاي صنعتي بيشتر بوجود مي آيد) اثر دافعه دارد. اگر ورزش بطور منظم انجام شودسبب بهتر شدن خودشناسي ، اعتمادبه نفس بيشتر ، عصبانيت كمتر ، بهتر شدن عملكرد ذهني ، آرامش بيشتر تحت شرايط و فشارهاي عصبي و كاهش افسردگي مي گردد.

 

 

 

واژگان كليدي:

ورزش هوازي (ايروبيك) (Aerobic)

افسردگي  depression)

سلامتي( health)

بانوان شاغل( worker- women)

 

مقدمه:

ورزش چيست؟

منظور از ورزش انجام حركات سخت ورزشي يا ورزش هايي كه نياز به امكانات اوليه نظير زمين و توپ دارند نيست، بلكه يك پياده روي ساده بهترين نوع ورزش به شمار مي آيد .ورزش پس از مدت زماني كوتاه نتايج ثمر بخشي را هم از جنبه جسمي و هم از جنبه روحي، به دنبال دارد.

ورزش یکی از جدیدترین رویکردها برای پیشگیری از افسردگی و کاهش علائم آن می‌باشد و می‌تواند تدبیر درمانی معتبر و مؤثری باشد. بررسی‌های انجام شده در 15 سال گذشته نشان داده که ورزش برای بسیاری از بیمارانی که گرفتار افسردگی خفیف تا متوسط‌اند، تأثیر مفید و ضد افسردگی دارد اما اثر ورزش بر افسردگی‌های شدید ثابت نشده است. کسی مطمئن نیست که ورزش چگونه به بهتر شدن روحیه افراد کمک می‌کند، به اعتقاد برخی از متختصصان، تکان دادن عضلات بزرگ و حجیم به گونه‌ای آهنگین با افسردگی ناسازگار است.

فعالیت‌ و تمرینات جسمانی سبب آن می‌گردد که سطوح برخی از هورمون‌ها در مقایسه با مقادیر استراحت افزایش یا کاهش پیدا کنند. کاتکولامین‌های مترشحه از مرکز غدد فوق کلیوی از نظر فیزیولوژی رابطه نزدیکی با اعمال دستگاه عصب سمپاتیک دارند. سطوح افزایش یافته کاتکولامین‌ها ظاهراً کمک‌کننده‌های مهمی در عملکردهای ورزشی می‌باشند. اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین با توجه به نقش کمکی آنها در اعمال ورزشی، تأثیرات مثبت مختلفی روی دستگاه‌های قلب و عروق و سوخت و ساز در بدن دارند.

جمع دیگری معتقدند که ورزش تغیيرات قابل ملاحظه‌ای در موقعیت شیمیایی مغز ایجاد می‌کند و احتمالاً بر روی پیام‌بر‌های عصبی و اندورفین (که اخیراً معلوم شده ماده‌ای شبیه مورفین دارد) اثر می‌گذارد: برای اینکه ورزش بر افسردگی تأثیر مفیدی بر جای بگذارد، باید به طور منظم، هر هفته 3 و ترجیحاً 5 بار یا بیشتر، در هر جلسه دست کم نیم ساعت انجام شود. برای اجرای چنین برنامه فعال ورزشی باید برنامه تمرینی راحتی در نظر گرفت. افراد مسن‌تر و کسانی که با بیماری یا مشکلات جسمانی روبرو هستند باید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنند.

ترکیبی از دویدن و راه رفتن رایج‌ترین ورزش است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هر تمرین منظم ايروبيك (هوازی) نیز می‌تواند تأثیر مشابهی بر جای گذارد. ترکیب راه رفتن– دویدن عملی‌ترین اقدام تمرینی برای اغلب بیماران است زیرا ارزان تمام می‌شود و به تجهیزات خاصی جز یک جفت کفش و لباس راحت نیاز ندارد، همچنين مي‌توان در هر شرایط آب و هوایی این تمرین را به تنهایی یا به اتفاق دیگران انجام داد. شنا کردن، دوچرخه‌سواری، قایقرانی و حرکات موزون هوازی نیز هر یک برای خود طرفدارانی دارند، اما این تمرین‌ها معمولاً نیاز به تجهیزات و یا هم بازی دارند[7].

ورزش هاي آيروبيك چيست ؟

تعریف آیروبیک

اين نوع ورزش فعاليتي است كه سبب مي شود بدن ضمن مصرف اكسيژن هوا ( آيروبيك به معني ” با اكسيژن “ است) آن را بين عضلات فعال ، توزيع كند . ( اگر ورزش سبب سريع و عميق شدن تنفستان گردد كه از نفس بيافتيد اين ورزش غير آيروبيك است و باعث سوخت و ساز بي هوازي مي شود.)

.در سال ۱۹۶۹ میلادی شخصی به نام Jacki sorehsoh در آمریکا این ورزش را ابداع کرد.او عقیده داشت این ورزش هوازی بهترین روش برای دستیابی به آمادگی جسمانی مطلوب است.

انواع ورزش هاي آيروبيك

صاحبنظران معتقدند همه ورزش هاي آيروبيك ( و حتي ورزشهاي غير آيروبيك ) مي توانند سبب رفع افسردگي شوند. دويدن آهسته وتند كه در بررسي هاي باليني بكار رفته اند ، مثل راه رفتن بر افسردگي تاثير دارند. موثر ترين ورزشهاي آيروبيك عبارتند از اسكي كردن ، تند دويدن ، آهسته دويدن ، تند راه رفتن ، كوهنوردي ، رقصيدن آيروبيك ، دوچرخه سواري ، پاروزدن ، قايق راني ، بوكس ، طناب بازي ، فعاليتهاي تكراري كه با جابجايي بدن همراه اند – به اين شرط كه چندين دقيقه طول بكشند - اسكواش ، هند بال ، راكت بال ، فوتبال ، بسكتبال ، ترامبولينگ ، دوچرخه ثابت يا دستگاه پاروزدن.

فعاليتهاي سبك تر مثل پاتيناژ يا اسكيت ، قدم زدن ، باغباني و اغلب رقص هاي رايج موثراند.

فعاليتهايي مثل واليبال ، تنيس ، بدمينتون ، اسكيت ( در فاصله هاي كوتاه ) نيز كه در آنها شخص بطور متناوب ساكن و فعال است ، براي داشتن تاثير مشابه با ورزش هاي گروه اول بايد مدت طولاني تري انجام شود.

فعاليتهاي آيروبيك مختلف هم مانند افراديكه به اين فعاليتها اشتغال دارند ، ويژگي هاي خاص خود را دارند. اين ويژگي ها روي فوايد روان درماني اين فعاليتها تاثير مي گذارد .

براي مثال دويدن آهسته براي خويشتن نگري بسيار مفيد است. رقص فعاليتي است اجتماعي همراه با ابراز احساسات و عواطف كه مثل ورزش هايي رقابتي همچون راكت بال شما را از نگراني هايتان دور مي كند.

افسردگي چيست ؟

این روزها تقریباً همه از افسرده بودن حرف می‌زنند ولی افسرده بودن یعنی چه؟ آیا یک اصطلاح پزشکی نظیر عفونی شدن است و یا به مفهوم بی‌دل و دماغ بودن نزدیک‌تر است؟ آیا می‌توانید افسردگی را به طور روشن با کلماتی که قابل درک برای دیگران باشد توصیف کنید؟ به احتمال زیاد درخواهید یافت که روشن و واضح بودن در این مورد کاری بس دشوار است زیرا کلمه افسردگی به طرق مختلف توسط آدم‌های مختلف به کار می‌رود. برای بعضی‌ها افسردگی یک حالت است، برای بعضی دیگر یک نوع خاص تجربه. برخی از مردم آن را یک واکنش عاطفی در قبال زندگی مي‌دانند و برخی افسردگی را یک بیماری بشمار می‌آورند.

 روانشناس معروف "مارتین سلیگمن" افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی مي‌شناسد. این تشبیه به خاطر شیوع فراوان این اختلال روانی است. در حدود 12 درصد مردم در دورانی از زندگی خود به ویژه در جوانی به درجاتی خفیف از حالات افسردگی مبتلا می‌شوند. هیچ انسانی از افسردگی و اضطراب، تشویش و نگرانی مصون نیست. هر فردی در طول عمر خود بالاخره طعم ناگوار محرومیت، یأس و سرخوردگی و ماتم را مزمزه می‌کند.

افسردگی حالتی از اندوه، ناامیدی و بیچارگی همراه با کندی و رخوت در فعالیت‌های فیزیولوژیکی و روانی است. حالتی مشخص همراه با غمگینی، گرفتگی، بی‌حوصلگی، کاهش عمیق میل به فعالیت‌های لذت‌بخش روزمره مثل ورزش، تفریح و غذا خوردن است. افسردگی در افراد بالای چهل سال شایع است و با آشفتگی و بی‌قراری همراه است.

 

بيان مسئله:

این روزها تقریباً همه از افسرده بودن حرف می‌زنند افسردگي البته نام غريبي نيست. فقط كافي است نگاهي دقيق تر به اطراف خود بيندازيم تا آن را ملموس تر مشاهده كنيم، چراكه در دنياي امروز ما خيلي ها گريبانگير آن هستند. البته در اينجا نمي خواهيم از علل و عوامل ابتلا به افسردگي بگوييم و فقط مي خواهيم به نقش يكي از داروهاي مؤثر در درمان اين بيماري، اشاره اي داشته باشيم. دارويي كه نه هزينه دارد و نه زحمت، بلكه فقط اراده مي خواهد و همت..

ایروبیک یعنی فعالیتی که عضلات بزرگ را به کار می‌گیرد حداقل ۱۲ دقیقه با حالت ریتمیک و موزون. در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به استفاده از اکسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گردد. «ایروبیک» جزو فعالیت هوازی ( شدت تمرین بالاست و مدت تمرین پایین است).

اهميت ورزش ایروبیک:

ورزش ضمن حفظ سلامت و ایجاد ورزیدگی جسمانی سبب پرورش روان و رشد شخصیت و تقویت روحی و افزایش شهامت، استقامت و تعدیل عواطف می‌گردد و نیز باعث رفع انزوا‌طلبی، ترس، افسردگی و دستیابی به شادابی، نشاط و ظهور امکانات درونی انسان و بهره‌مندی از آن می‌شود.

 ورزش خيلي سريع تر از داروهاي ضد افسردگي در درمان اين بيماري مؤثر است. همچنين، درمان آن طولاني مدت و سالم تر نيز هست ،ورزش با آرامش دادن به تنش ماهيچه ها و افزايش دادن به ضربان قلب، به سلامت ما كمك مي كند. يكي از اثرات ورزش تناسب اندام است و همين امر باعث مي شود كه حس اعتماد به نفس نيز پرورش يابد

از آنجا كه افسردگي بر خواب تأثيرگذار است، ورزش با خسته كردن بدن خواب راحتي را به ارمغان مي آورد ،يكي از پيامدهاي ابتلا به افسردگي، بي اشتهايي است. اما ورزش با سوزاندن كالري، شخص را گرسنه كرده و او را به غذا خوردن تشويق مي كند.



نوع فایل : word
اندازه فایل : 42
قیمت : 10000
خرید