iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

بررسی میزان رضایت مشتریان از عملکرد دستگاه کارت خوان (POS) فروشگاهی (مطالعه موردی: فروشگاهی ملت شهر اهواز )

نوع : word - قیمت :5000

بخشی از مقاله :

چکیده

در حال حاضر با توجه به روند رو به افزایش خرید و پرداخت های الکترونیکی، دستگاه های کارت خوان از اهمیت و جایگاه وبژه ای برخوردار گشته است. هدف از این تحقیق، بررسی رضایت مندی مشتریان از عملکرد دستگاه POS فروشگاهی است. جامعه آماری شامل کلیه افرادی است که در ماه اخیر از فروشگاه فاز 4 کوی مبت شهراهواز خرید کرده و نمونه مورد مطالعه 200 نفر از جامعه مذکور است که به طور تصادفی انتخاب شده اند. پژوهش حاضر ماهیتی پیمایشی دارد و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای بدست آمد و توسط آزمون همبستگی اسپیرمن در نرم افزار Spss نسخه 23، تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش قابلیتی اطمینان، امنیت و سهولت استفاده و نیز کاهش هزینه های استفاده، منجر به رضایت مشتریان از دستگاه کارت خوان و استفاده مجدد آن ها می گردد.

واژه های کلیدی: رضایت، مشتری، ستگاه کارت خوان، اهواز، فروشگاه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

استفاده از کارت خوان و کارت های بانکی برای پرداخت بهای اجناس خریداری شده در فروشگاه ها، اگرچه این روزها جایگاه خاصی میان شهروندان دارد، اما کارشناسان معتقداند هنوز هم میزان استفاده ایرانی ها از این وسیله با استانداردهای بین المللی فاصله دارد. آمارهای اعلام شده از سوی منابع بانکی کشور نشان می دهد که در حال حاضر نسبت استفاده از بازارهای الکترونیکی 20 به 80است. این به معنای این است که دارندگان کارت های بانکی 20 درصد از POS و 80 درصد از خودپردازهایی استفاده می کنند که این در حالی است که استاندارد آن، نسبت 80 به 20 است. چند سال پیش گروهی تحقیقی در بانک مرکزی ایران به منظور بررسی دلایل عدم گسترش استفاده از دستگاه های کارت خوان تشکیل شد. این گروه، علت های این امر را نگرانی از شفافیت مالی و عدم اعتماد شهروندان نسبت به سیستم پرداخت الکترونیک عنوان کرد.

خدمات ارائه شده توسط دستگاه POS مزایای بسیاری برای کل سیستم بانکی و مشتریان بانک ها و بازارهای پولی و مالی کشور دارد که عبارتند از:

1-     کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک ها به منظور دریافت وجه نقد،

2-     کاهش فرسودگی اسکناس ها به علت دست به دست شدن و در نتیجه فرسودگی سرمایه ملی،

3-     ارتقای سطح بهداشت عمومی و کاهش بیماری های واگیردار از طریق تماس با اسکناس ها و ...]1[.

 

ادبیات تحقیق

امروزه کشورهای پیشرفته دنیا در کنار سایر شاخص های مهم اقتصادی، شاخص دیگری را تحت عنوان شاخص رضایت مشتری مورد توجه قرار داده اند. مفاهیم مربوط به رضایت مشتری و اندازه گیری آن، اولین بار توسط اولیور[1]در سال 1977 بیان شد. او رضایت مشتری را به عنوان خوشایند و یا دلپذیر بودن تجربیات حاصل از خرید گذشته محصول و یا ارائه خدمات مطرح کرد.

تحقیقاتی که در زمینه رضایت مشتریان انجام شده است، عمدتا بر روی چگونگی روش شناسی و اندازه گیری رضایت مشتری تمرکز دارد که رضایت مشتریان را به تعدادی از پارامترهای قابل سنجش تقسیم کرده است و افراد باید بتوانند آنها را درک کنند.

دستگاه‌ پایانه فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند]2[.

پوز برای اقتصاد دنیا دستگاهی شناخته شده است و به نوعی یک کاتالیزور در نظام اقتصادی جهان محسوب می شود. این دستگاه مزایای فراوانی دارد که متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم فرهنگ سازی و ناهماهنگی های دستگاه های متعدد اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش هدررفت وقت و سفرهای غیرضروری، ضریب امنیت بسیار بالا، بدون هزینه بودن استفاده از این دستگاه و استفاده کمتر و حداقلی از اسکناس هایی که منبع انواع آلودگی ها و بیماری ها هستند، از جمله مزایای کاربرد این دستگاه کوچک اما قدرتمند است که عاید همه کاربرانش می شود ]3[.



 

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 9
قیمت : 5000
خرید