iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

تجربیات آموزگار ابتدایی

نوع : word - قیمت :9000 - تعداد صفحه : 59

بخشی از مطلب : 

فهرست مطالب

مقدمه (بیان کلی از فعالیت ها و تدریسم ) 6

نکات کلیدی : 7

تعریف نکات کلیدی : 8

تعريف روشهاي تدريس.... 8

مشکلات تدریس : 8

راهکارها : 8

مسوولیت های عمده بنده به عنوان معلم ابتدایی.. 8

وظايفی که بنده به عنوان آموزگار انجام می دادم : 9

بیان تجربیات : 10

اولین تجربه : مشکل بنده در تدریس در مقطع ابتدایی.. 10

بعضی از مشکلات من در امر تدریس.... 10

اولین مشکل دوزبانه بودن: 10

تجربه 2 : مشکل خواندن ونوشتن : 11

تجربه 3 : بهداشت فردی و نظم در کلاس: 12

تجربه 4 : فعالیت های مکمل وفوق برنامه: 13

تجربه 5 : توجه و نگاه به دانش آموزان به دید مساوی.. 13

تبین تجربه 5 : 14

تجربه 6 : دوری از عصبانیت... 14

تبیین تجربه 7 : 14

تبیین تجربیات خودم به عنوان آموزگار ابتدایی و بیان عوامل موفقیت : 14

بعضی از روشهای تدریس در مدت تجربه ام در آموزش و پرورش.... 14

آموزش (ط) توخالی به دانش آموزان کلاسم.. 14

املای آدرسی.. 15

روشی جدید در آموزش ساعت به دانش آموزان کلاسم.. 16

مشکل در یادگیری اشکال هندسی در دانش آموزانم.. 16

تدریس مفهوم ذوب و انجماد. 17

تدریس همزه ( ء ) در پایه سوم. 17

چگونگی تدریس مبحث گوشه و گوشه راست در کلاس سوم. 18

اقدامات خاص بنده در طول دوران تدریسم : 21

یک مولفه اساسی در تدریس که حاصل چندین سال تجربه می باشد. 22

بیان مسأله. 22

سؤال: 24

● شاداب سازی محیط مدارس.... 24

● تاثیر نشاط روحی بر شکوفایی خرد و اندیشه : 25

● ممنوعیت سرکوبی غرایز : 27

بیان نکات ویژه و کلیدی حاصل از تجربیاتم : 32

شاداب سازی کلاس : 32

شادی در نگاه قرآن.. 36

نشاط و شادی در سیره معصومان(علیه‌السلام) 37

تعریف شادی از دیدگاه روانشناختی.. 38

ویژگی های افراد با نشاط.. 39

توصیه های موثر بر افزایش نشاط از دید روانشناسان : 40

برنامه های خاص اینجانب برای آینده : 45

پیشنهادات و ارائه راهکار 45

1 – پیشنهاد به دانش اموزان برای مطالعه علوم چهارم. 45

پیشنهادات بنده به سایر معلمان حاصل تجربیات... 46

نتیجه‌گیری.. 54

راهکارهای مناسب... 55

پیشنهاد به واحدهای آموزشی.. 57

منابع و ماخذ: 60

مقدمه (بیان کلی از فعالیت ها و تدریسم )

اینجانب          آموزگار مقطع ابتدایی دارای    سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش می باشم.  خدمت در کسوت معلمی هرروز برگی بر دانش وتجربیات من اندوخت ،سعی شد هر سال  مدرسه ای بنا کنیم از شعر شعور وشاگردانی تربیت نماییم از جنس نور ، مدرسه خواستنی ماشالوده ای داشت براساس محبت به معلمان ودانش آموزان  ، وسعی شد هرکس در جایگاه خود قدر بیند وارج . واما در گذر زمان مسیر گاه  آسان وزیبا وگاه سخت وجان فرسا  ، با یاری خداوند ومدد همکاران وراهنمایی های مسولان دلسوز در آموزش وپرورش سعی کردیم  بچه های معصومی را که به ما سپرده اند به سر به نام خداوند هستی.

معلم به عنوان راهنما و عنصر کلیدی در تعلیم و تربیت دارای نقشی اساسی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری است و این نقش مهم بیشتر از آن جهت مورد توجه است که عمده اهداف نظام آموزشی با پویایی ، برنامه ریزی ، هدایت ، تدبیر و اهتمام وی محقق می شود و موفقیت معلم در تحقق اهداف تعلیم و تربیت به میزان موثر و جذاب بودن شیوه ها و فعالیت های وی بستگی دارد. معلمی عشق درون می خواهد هر که را که هوای سوختن نیست بگویید از این وادی برود . وقتی سخن از تجربه به میان می آید ، وجودم را همچون منبعی عمیق تصور می کنم که سرشار از اندوخته ها و گنجینه های عظیم است که حاصل سال ها سابقه خدمت و تدریس در مدارس  و ارتباط با کودکان محروم می باشد. زندگی من از بهار جوانی با این تجارب شکل گرفت و تا خزان عمر همچنان به آنها افزوده خواهد شد و پربارتر خواهد گشت چرا که معلمی هر لحظه اش تجربه ای نو و تازه است. حتی هر شکست و ناکامی در آن نیز به تجربه ای جدید خواهد انجامید. من به عنوان یک معلم همیشه به کارم عشق ورزیده، می ورزم و خواهم ورزید و باور دارم که بهتر از این نیز خواهم شد.

آری ، یک معلم باید هر لحظه در حال بالندگی و پیشرفت باشد. اندیشه ها وروش های کهن و تکراری و تاریخ مصرف گذشته را کنار گذاشته، افکار نو و بدیع در ذهن خود بپروراند. پس من هم در جهت یافتن اندیشه های تازه تلاش می کنم وتلاش خواهم کرد. ورود به شغل معلمی از آرزوهای دیرین این جانب بوده و بسیار با علاقه و با جدیت وارد این شغل شدم ومشکلات زندگی درروستاهای دور وچندپایه مرا خسته نمی کرد وقتی این نونهالان را که می بینم باشور وشوق به مدرسه ها می آیند هرروز به علاقه ی من زیاد تر می شد.  

نکات کلیدی :

تجربیات تدریس مشکلات تدریس ارائه راهکارها

 

 

 

 

 

تعریف نکات کلیدی :

تعريف روشهاي تدريس

از مراحل مهم طراحي آموزشي، انتخاب روش تدريس است. معلم بعد از انتخاب محتوي و قبل از تعيين وسيله، بايد خط مشي و روش مناسب تدريس خود را انتخاب کند. به مجموعه تدابير منظمي که براي رسيدن به هدف، با توجه به شرايط و امکانات اتخاذ مي شود "روش تدريس" گويند.

مشکلات تدریس :

مشکلات تدریس ، کموبدهای امکانات آموزشی در هنگام تدریس را شامل می شود .

راهکارها :

راهکار بیان راه حل مشکلات بعد از یک تجربه تدریس می باشد .

مسوولیت های عمده بنده به عنوان معلم ابتدایی

 

    نخست مسوولیت های عمده و اصلی معلمان را چنین توضیح میدهیم که معلمان در مقابل جامعه مسوولیت های زیادی دارا آند. اما  مسوولیتهای عمده آنها از قبیل مسوولیت وجدانی، ایمانی، اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی آنها میباشد. زیرا مسوولیت در لغت به معنی آنچه که انسان عهده دار و مسوول آن است، میباشد. بدین منظور معلمان در مقابل موضوعات فوق الذکر بی نهایت مسوولیت دارند.

در اینجا در مورد سه مسوولیت اولیه معلمان بطور ذیل معلومات ارائه میداریم:

الف: اولین مسوولیت بنده به عنوان معلم در برابر کردگار

ب: دومین مسوولیت بنده به عنوان معلم در مقابل جامعه

ج: سوم مسوولیت بنده به عنوان  معلم در مقابل وجدان

وظايفی که بنده به عنوان آموزگار انجام می دادم :

 1. توسعه ي دامنه ي اطلاعات وآگاهي هاي خود درزمينه ي ارزشيابي توصيفي از طريق مطالعه ي  منابع آموزشي وكتب مرتبط با ارزشيابي توصيفي.

 2.تدوين طرح درس نظام مندومناسب بااستفاده از الگوها وروش هاي تدريس فعال ومشاركتي.

3.ايجادفضاي شادوبانشاط در كلاس درس از طريق كار گروهي .

4.ارائه ي گزارش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به والدين به صورت انفرادي ودر زمان هاي تعيين شده.

5.عدم مقايسه ي دانش آموزان با هم وتوجه به تفاوت هاي فردي آن ها.

6.ارائه ي بازخوردهاي توصيفي متنوع،جذاب وبرانگيزاننده به دانش آموزان.

7.استفاده از انواع ابزارهاي جمع آوري اطلاعات براي قضاوت صحيح در موردعملكرد دانش آموزان.

8.سهيم كردن اولياءدانش آموزان در امر ارزشيابي از فرزندان خود متناسب با توانايي هايشان.

9.سهيم كردن دانش آموزان در ارزشيابي خود از طريق اجراي خودسنجي.

10.واردكردن فعاليت هاي پروژه اي وتحقيقي متناسب باسن وپايه ي تحصيلي دانش آموزان در فرايند آموزش وارزشيابي.

11 .طراحي تكاليف هدفمند،متنوع ومناسب با وضعيت يادگيري دانش آموزان.

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 59
قیمت : 9000
خرید