iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

ياتاقانها

نوع :word - قیمت : 3000 - تعداد صفحه : 19

بخشی از تحقیق : 

ياتاقانها

تاريخچه پيدايش ياتاقانها

مصريها در عهد باستان سنگهاي عظيم را با حركت بر روي الوار چوبي جا بجا مي كردنند وبراي سهولت در حركت آنها را به آب يا روغن آغشته مي نمودنند.

    سپس استفاده از محور، چرخ وياتاقان چوبي در درشكه هاي قديمي واستفاده از چربي حيوانات براي روانكاري آن

  كشف فلزبابيت درسال  1839 توسط ايساك بابيت آمريكايي و استفاده از آن درساخت ياتاقانهاي فلزي انجينهاي بخاري.بعد از آن نوبت به ساخت ياتاقانهاي بوشي از جنس برنزدر اكسلها  بود كه با استفاده از اين فلز  اندازه بيرينگ كوچكتر،فرم ساخت دايره اي وسطح صاف آن باعث چرخش آسان گرديد(يعني گشتاور كمتر).

  ساخت ياتاقانهاي لغزشي در صنايع حمل ونقل ريلي در سال( 1949) و بيرينگهاي غلتكي در اوائل دهه (60)  ودر نهايت ياتاقانهاي مگنتي  در سالهاي 80-90 را از جمله اين تحوّلات مي توان نام برُد.

بيرينگها داراي دو نقش اساسي در ماشين آلات دوار هستند:

1 - نگهدارنده محور بطوريكه از تزلزل ولقي آن در داخل بدنه جلوگيري نمايد.

2- جلوگيري از حركت جانبي محور و بر خورد قسمتهاي متحرك و ثابت

ياتاقانها (تكيه گاهها)

ياتاقانها يكي از اجزاء اصلي ماشين بشمار مي روند. به كليه تكيه گاههايي كه شفت يا اكسل روي آنها قرار مي گيرد ياتاقان گويند، كه به دو طريق ضمن تحمل بار وارده حركت دوراني را سهولت مي بخشند: چرخش ياتاقان روي محور وياچرخش محور در داخل ياتاقان.

ياتاقانها را از نظر باري كه به آنها وارد مي شود به سه گروه تقسيم مي كنند:

           1- شعاعي  2- محوري    3 - شعاعي محوري.

ياتاقانها از نظر ساختمان وعملكرد نيز به چهار گروه تقسيم مي شوند:

           1- لغزشي 2- كفشكي 3- غلتكي 4- مگنتي.

ياتاقانهاي شعاعي

ياتاقانهاي شعاعي اجزايي از ماشين آلات هستند كه مجموعه محور را در زمان تغيير دور وبار در مركز قرار داده و بارهاي شعاعي را تحمّل مي نمايند  اين نوع ياتاقانها  نبايد در برابر چرخش مقاومتي نشان دهند، در غير اين صورت كاهش راندمان سيستم را باعث خواهند شد.انواع مختلفي از اين نوع بيرينگ در ماشين آلات مورد استفاده قرار مي گيرند  كه عبارتند از:

1- بيرينگهاي شعاعي غلتكي مانند بيرينك شيار عميق و خود تنظيم كن بصورت بال و رول در ماشين آلات سبك.

2- بيرينگهاي شعاعي لغزشي در ماشين آلات با فشار بالا، مانند ژورنال بيرينگهاي بابيتي.  

ياتاقانهاي محوري

اگر به شفت بار محوري وارد شود ياتاقان شعاعي نمي تواند مانع از حركت شفت گردد و لذا بايد از بيرينگ محوري استفاده كرد.ياتاقان محوري ياتاقاني است كه هنگام كار  بار محوري را تحمّل مي نمايد.اين نوع ياتاقان را بيرينگ كف گرد نيز مي گويند.

زماني كه نيرو محوري كمي وجود داشته باشد از ياتاقان مخروطي رول مي توان استفاده نمود و در ماشين آلات سنگين ياتاقان تراست كفشكي بهترين انتخاب خواهد بود.

ياتاقانهاي شعاعي محوري

اين ياتاقان علاوه بر  بار شعاعي بار محوري را نيز تحمل مي نمايد  مانند ياتاقانهاي تماس زاويه اي يك رديفه،دو رديفه ويا رولربيرينگهاي مخروطي.

در بعضي از موارد از ياتاقانهاي تماس زاويه اي يك رديفه بصورت دوتايي بحالت روبه رو، پشت به پشت ويا پشت سر هم استفاده مي شود.انتخاب روش و حالت نصب بستگي به مقدار و جهت نيروي محوري هر دستگاه دارد ودر مواردي نيز از تعداد بيرينگ بيشتري استفاده مي گردد مانند حالت نصب سه تايي و چهارتايي در بارهاي شعاعي محوري زياد.

ياتاقانهاي لغزشي

چرخش شفت در اين ياتاقانها با لغزش همراه است مانند بيرينگهاي بوشي  يعني شفت در داخل ياتاقان مستقيماً مي چرخد.   در اين نوع ياتاقان به منظور حفاظت از شفت  و ياتاقان، كاهش اصطكاك و به حداقل رساندن سايش در ژورنال،  معمولا از كفه ياتاقان ويا بوشهاي برنجي (در ياتاقانهاي يك پارچه) استفاده مي شود.   يكي از مواد پر مصرف در كفي ياتاقانهاي لغزشي بابيت است كه از ويژگي خوبي در كاهش خوردگي برخوردار است.

فلزاتی که در ساخت ياتاقانهاي لغزشي مورد استفاده قرار می‌گیرند:

1- بابيت
2- سرب سخت شده الكلي
3- سرب مسي
4- برنز آلومينيمي
5-فلزات باروپوش نقره
6- پلاستيك
7- چوب
8- لاستيك
9- كربن گرافيت



نوع فایل : word
اندازه فایل : 19
قیمت : 3000
خرید