iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پایان نامه کارشناسی تهیه ی بسته ی نرم افزاری مدیریت شبکه های کامپیوتری با استفاده از تلفن ثابت

نوع : word - قیمت :15000 تعداد صفحه : 124

بخشی از پایان نامه : 

چكيده

امروزه اکثر تکنولوژی های جدید به دنبال راهی برای تسهیل زندگی می باشند. به عبارت دیگر راه هایی که منجر به صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی شوند. مسلما چنین روش ها و ایده هایی در عصر امروز از ارزش فوق العاده ای برخوردارند. طرح پیشنهادی ما که در این رساله به آن می پردازیم نیز به دنبال رسیدن به چنین هدفی است. در این رساله نشان خواهیم داد که چگونه مدیریت یک شبکه کامپیوتری که از ارکان اصلی آن است از راه دور و تنها با فشار يك دكمه از طريق تلفن ثابت به سهولت امکان پذیر خواهد بود. طرحی که این امکان را به مدیر شبکه می دهد که در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکان و موقعیتی که باشد بتواند از طریق تلفن ثابت شبکه را کنترل کرده، گزارش عملکرد آن را دریافت نموده و یا تغییراتی روی آن اعمال کند.

تا به امروز از تلفن ثابت تحت عنوان تلفن گويا به شكل هاي مختلف براي تسهيل امر ارتباطات و اطلاع رساني توسط مراكز مختلف استفاده مي گرديد كه سیستم های تلفن بانک، سیستم های پاسخگوی تلفنی بازار سهام، نظرسنجي هاي تلفني، مراکز تلفن و منشی های تلفنی، سیستم های ثبت سفارش، سیستم های اطلاع رسانی و ... از جمله ي اين موارد مي باشند. در اين رساله گامي فراتر نهاديم و از تلفن ثابت براي مديريت شبكه هاي كامپيوتري استفاده كرديم. باتوجه به گسترش پوشش تلفن ثابت  نسبت به تلفن همراه سيستم پيشنهادي مي تواند به عنوان يك پشتيبان براي مديريت شبكه هاي كامپيوتري به وسيله ي تلفن همراه باشد.

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت شبکه های کامپیوتری، مانیتورینگ شبکه، پروتکل مدیریت شبکه ی آسان (SNMP)، پیکربندی روتر، تلفن ثابت، تلفن گويا، KDtele

 

فهرست مطالب

عنوان................................................................................................... صفحه

 

فصل دوم ١

١          پیش گفتار١   [ 2

1-1              اهمیت شبکه های کامپیوتری.. 3

1-2              کاربرد های شبکه های کامپیوتری.. 3

1-2-1               کاربرد تجاري.. 4

1-2-2               کاربردهاي خانگي.. 6

1-3              مدیریت  شبکه های کامپیوتری ]٢[ 8

فصل دوم 12

٢          پيش گفتار. 13

2-1              مدیریت شبكه چیست؟٣[ 13

2-2              یك دیدگاه تاریخی.. 13

2-3              معماری مدیریت شبكه. 14

2-4              مدل مدیریت شبكه ISO.. 15

2-4-1               مدیریت اجرا 15

2-4-2               مدیریت پیكربندی.. 16

2-4-3               مدیریت حسابگری.. 17

2-4-4               مدیریت خطا 17

2-4-5               مدیریت امنیت... 17

2-5              مزاياي مانيتورينگ شبكه ]٤[ 19

2-6              بخش هاي مهم مانيتورينگ شبكه. 19

2-6-1               مانيتورينگ وضعيت سلامت شبكه. 19

2-6-2               مانيتورينگ اينترنت... 20

2-6-3               مانيتورينگ شبكه داخلي.. 20

٢-٧              پروتكل SNMP ]٥[ 21

2-8              عناصر اصلي در SNMP ]٦[ 22

2-9              فرامين پايه در SNMP.. 24

2-10            پايگاه اطلاعات مديريتي در SNMP ]٧[ 25

٢-١١            SNMPv1. 30

٢-١١-١             SNMPv1 و ساختار اطلاعات مدیریتی.. 30

2-11-2             فرمانهاي پروتكل 1 SNMPv. 32

2-12            SNMPv2  33

٢-١٢-١             SNMPv2 و ساختار اطلاعات مديريتي.. 33

2-12-2             ماژول هاي اطلاعات SMI 34

2-12-3             فرمان هاي پروتكل SNMPv2. 34

2-13            مديريت درSNMP.. 34

2-14            امنيت در SNMP.. 35

2-15            SNMP interoperability  35

2-16            فرمت پيام در SNMPv1. 36

2-17            واحد داده پروتکل در SNMPv1. 37

2-18            فرمت TRAP – PDU.. 38

2-19            فرمت پيام SNMPv2. 39

2-20            واحد داده پروتكل در SNMPv2. 40

2-21            فرمت GetBulk- PDU.. 40

2-22            ليستي از OID هاي پركاربرد ]٨[ 42

٢-٢٣            قطعه كد مربوط به بكارگيريSNMP در .NET.. 43

فصل سوم 44

3          پیش گفتار. 45

٣-١              آشنائی با روتر ]٩[ 45

٣-٢              انواع روترها 45

٣-٢-١               روترهای سخت افزاری.. 45

3-2-2               روترهای نرم افزاری.. 46

3-3              مهمترين ويژگی های يک روتر. 46

٣-٤              آشنائی با روترهای سيسکو. 47

3-4-1               عناصر اصلی در يک روتر سيسکو. 47

٣-٤-٢               آشنایی با انواع اتصالات LAN در روترهای سیسکو. 51

٣-٥              نحوه اتصال به Router  ] ١٠[ 52

٣-٦              حالت های مختلف روتر  (Router Modes) 56

3-7              آشنایی با دستورات روتر. 57

3-7-1               نحوه تغيير دادن نام Router 57

3-7-2               تنظيمات مربوط به پسوردها 58

3-7-3               آشنایی با دستور Show.. 59

3-7-4               رمز نگاری کلمات عبور Password Encryption. 60

3-7-5               نحوه تنظيم كردن   interface Serial 62

3-7-6               نحوه پيكر بندي كارت شبكه روتر و يا FastEthernet 63

3-7-7               نحوه نمایش جدول مسیریابی.. 64

3-7-8               نحوه ذخيره و ثبت تغييرات... 64

3-7-9               حذف تنظيمات روتر. 65

 

 

 

فصل چهارم. ٦٦

4          پيش گفتار. 67

4-1              سیستم های تلفنی.. 67

4-2              اجزاي سيستم هاي تلفن گويا 67

4-3              تلفن گويا، ابزاری اطلاعاتی و یا عملیاتی؟. 68

4-4              انواع تلفن گویا 69

4-4-1               سيستم هاي IVR.. 69

4-4-2               سيستم هاي پست صوتی.. 70

4-4-3               سيستم هايACD.. 71

4-4-4               سيستم هاي CTI 71

4-4-5               سيستم هاي AIN.. 72

4-5              جايگاه تلفن گويا 73

4-6              مديريت شبكه هاي كامپيوتري با تلفن گويا 75

4-7              آشنايي با كامپوننت KDtele. 77

فصل پنجم  79

5          پياده سازي.. 80

فصل ششم. 84

6          نتیجه گیری.. 85

 

پيوست 1 ٨٦

پيوست ٢ ١١٠

 

فهرست منابع. 110

 

1       پیش گفتار١   [

          پتانسیل بالای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در رفع و حل نیازهای مهم سیستمهای مختلف مدیریتی و عملیاتی و نیز توان توسعه ی نا محدود آن در ارتباط با زمینه های گوناگون علمی و صنعتی، سرمایه گذاران و متخصصان را از یک سو و سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی را از سویی دیگر به سمت تمرکز بر استفاده از این فن آوری نوین سوق داده است.

امروزه نقش فن آوری اطلاعات در پیشبرد اهداف هر مجموعه کاملا بدیهی است و یکی از نقاط قوت مدیران موفق در هر سازمان، درک لزوم توجه به این فن آوری و استفاده از آن همگام با مدیران برجسته شرکتهای تراز اول جهان می باشد.

          بستر و زیر ساخت فن آوری اطلاعات، شبکه های کامپیوتری می باشند.امروزه یکی از زمینه های مهم در حیطه فن آوری اطلاعات برپاسازی و استفاده از شبکه های کامپیوتری در ابعاد و مقیاس های مختلف می باشد.استفاده اشتراکی از منابع و افزایش بهره وری از آنها، قابلیت اطمینان، کاهش قابل توجه نسبت هزینه به کارایی و نیز فراهم آمدن یک بستر ارتباطی مناسب و هميشه فعال برای کاربردهای متنوع، از جمله عواملی هستند که مدیران دوراندیش را به سمت بهره گیری از شبکه های کامپیوتری رهنمون می سازند.

 

 

 

1-1  اهمیت شبکه های کامپیوتری     

 

          نظر به اهمیت IT[1] و نیاز روزافزون به توانمندسازی تکنولوژی تبادل اطلاعات وارتباطات در عرصه جهان امروزی و نظر به اهمیت به اشتراک گذاردن داده ها[2]  وامکانات و همچنین به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه که اهمیت شبکه های کامپیوتری را محسوس و مبرهن ساخته است، پرداختن به این مهم در این فصل به منظور فراهم سازی زمینه ی بررسی وضعیت موجود شبکه های کامپیوتری و نحوه مدیریت آنها با هدف بررسی طرح پیشنهادی در این رساله وارائه راهکارهای آتی از ضروری ترین مسائل می باشد.

1-2  کاربرد های شبکه های کامپیوتری

 

          نفوذ شبکه های کامپیوتری در زمینه های گوناگون زندگی نقش بسزایی در اهمیت آن دارد و کاربرد های گسترده ی آن یکی از دلایلی است که مردم به شبکه هاي کامپيوتري اهميت مي دهند.در ادامه به برخی از این کاربرد ها اشاره می کنیم:

 

 

 

1-2-1 کاربرد تجاري

 

          اکثر شرکت ها تعداد زيادي کامپيوتر براي کارهاي مختلف (توليد، انبار داري، فروش، حسابداري) دارند. شايد در ابتدا اين کامپيوترها از يکديگر جدا باشند، ولي در مرحله اي از کار براي يکپارچه کردن اطلاعات کل شرکت، مديريت تصميم مي گيرد تا آنها را به هم متصل کند.

به بيان کلي تر اشتراک منابع[3]  به ما اجازه مي دهد تا برنامه ها، تجهيزات و بخصوص داده ها را در اختيار همه آنهايي که به اين شبکه متصلند، قرار دهيم.

          ساده ترين مثال آن، چاپگري است که براي تمام کارکنان يک دفتر به اشتراک گذاشته شده است. پيداست که تک تک اين افراد به يک چاپگر اختصاصي نياز ندارند و علاوه بر آن يک چاپگر شبکه اغلب ارزانتر، سريعتر و کم هزينه تر از تعداد زيادي چاپگرهاي پراکنده است.با اين حال اشتراک اطلاعات بسيار مهمتر از اشتراک تجهيزات فيزيکي است. امروزه تمام شرکت هاي بزرگ، متوسط و بسياري از شرکت هاي کوچک به شدت به اطلاعات کامپيوتري خود وابسته اند. بانکي که تمام کامپيوترهاي آن از کار افتاده باشد، پنج دقيقه هم نمي تواند دوام بياورد، حتي شرکت هاي کوچک مانند آژانس هاي مسافرتي نيز به شدت به اطلاعات کامپيوتري خود متکي هستند.

          در يک شرکت کوچک تمام کامپيوترها به احتمال زياد در يک دفتر و يا حداکثر يک ساختمان قرار دارند، در حالي که کامپيوترهاي يک شرکت بزرگ مي تواند در يک شهر، کشور و حتي در قاره هاي مختلف پراکنده باشد. در اين حالت، ممکن است مدير فروشي که در نيويورک نشسته است به موجودي انبار در سنگاپور نياز داشته باشد. به عبارت ديگر حتي ١٥٠٠ کيلومتر فاصله هم نبايد خللي در دسترسي به اطلاعات وارد کند. در واقع مي توان گفت شبکه های کامپیوتری به دنبال از بين بردن فاصله هاست.

          در ساده ترين شکل، اطلاعات شرکت مي تواند در يک يا چند پايگاه داده متمرکز باشد و کارمندان شرکت بايستي بتوانند از راه دور به آن دسترسي داشته باشند. در اين مدل، اطلاعات در کامپيوترهاي پر قدرتي به نام سرويس دهنده[4] که اغلب در يک مرکز و تحت کنترل سرپرست سيستم قرار دارند نگهداري مي شوند. کارمندان نيز که در اينجا به آنها مشتري[5] گفته مي شود، از راه دور و از طریق کامپيوترهاي معمولي خود به اين اطلاعات دسترسي پيدا مي کنند.

          گاهي در يک شبکه کامپيوتري رابطه بين افراد اهميت بيشتري نسبت به تبادل اطلاعات بين کامپيوترها دارد. چنين شبکه اي در واقع يک رسانه ارتباطي[6] است. امروزه ديگر تقريبا هيچ شرکتي را نمي توان يافت که از سرويس پست الکترونيکي[7] استفاده نکند، اما ايميل تنها شکلی از ارتباطات پيشرفته ای نيست که به لطف شبکه هاي کامپيوتري ممکن شده است. در يک شبکه، دو نفر که فاصله زيادي از يکديگر دارند، مي توانند به طور مشترک روي يک گزارش يا مقاله کار کنند. وقتي يکي از آنها تغييري در اين گزارش مي دهد، ديگري بلافاصله آن را خواهد ديد و ديگر نيازي نيست روز ها به انتظار پستچي چشم به در بدوزد.

يکي ديگر از امکانات ارتباطي شبکه ها، کنفرانس ويديويي[8] است که ميتوانند تصوير و صداي هم را داشته باشند و مطالب را روي يک تخته سياه مجازي بنويسند.اتفاق ديگري که اين روزها شتاب بيشتري گرفته، امکان تجارت الکترونيک بين شرکت هاي کوچک و بزرگ است. به عنوان مثال، سازندگان کامپيوتر، اتومبيل و هواپيما مي توانند از طريق شبکه هاي کامپيوتري به سازندگان اين نوع قطعات سفارش دهند و سپس آن را مونتاژ و تبديل به محصول نهايي کند.گرايش تجاري ديگري که حتي اهميت بيشتري پيدا کرده، فروش محصولات روي اينترنت است. اين روزها شرکت هاي بسياري به فروش محصولات خود از طريق اينترنت روي آورده اند. اين شاخه از تجارت (که به تجارت الکترونيک[9]  معروف است) در آينده رشد بسيار بيشتري خواهد کرد .



 

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 124
قیمت : 15000
خرید