iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

نقش HSE در بنادر و دریانوردی

نوع : word - قیمت :10000 تعداد صفحه : 47

بخشی از پروژه :

مقدمه:

امروزه با توجه به اهمیت روز افزون صنعت حمل و نقل در اقتصاد کشورها و برتری صنعت حمل و نقل دریایی به جهت حمل آسان در مسیرهای طولانی با هزینه کمتر، نقش حیاتی بنادر و کارایی آنها بسیار محسوس و چشمگیر است.در این گزارش سعی شده در  ابتدا به معرفی سه بخش کلی در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر که در حوزه HSE، کنترل وبازرسی کشتی هاPSC وآلودگی دریایی( زیر مجموعه اداره ایمنی و حفاظت کانال) که طبق چارت سازمانی نمایش داده شده در این گزارش ارائه شده است    می باشد. پر واضح است که تنها فراهم سازی زیر ساختهای مناسب از قبیل افزایش عمق کانال دسترسی افزایش طول و تعداد اسکله، بکار گیری جرثقیلهای غول پیکر، ساخت انبارهای وسیع روباز و سرپوشیده و نصب تجهیزات پیشرفته به تنهایی تضمینی برای نیل به کارایی بالا در بنادر نیستند بلکه بهره وری مناسب در بنادر مستلزم مدیریت و بکار گیری پرسنل متخصص، کار آزموده، سالم و مهمتر از همه توجه به ارتقاء وتوسعه فرهنگ ایمنی و بهداشت است. بدیهی است که ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت در بنادر علاوه بر حفظ سلامتی و جان افراد موجب صرفه جویی در هزینه ها و به حد اکثر رساندن سود شده و ضامن موفقیت بنادر در رقابت بر سر کالا و سرمایه است.

بر همین اساس اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در راستای برگزاری جلسات ،پژوهش ها، همایش ها جهت آشنایی متخصصین  و دست اندرکاران با آخرین دستاوردها، پیشرفتها و نگرش ها در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست بنادر اقدامی ارزنده و گامی مهم در راستای توسعه همکاریها در این خصوص است.

 

 

فهرست

               عنوان                                                                                   صفحه

مرحله اول(آشنایی کلی با مکان کارآموزی)                                                     

تاریخچه سازمان بنادر و دریانوردی                                                                                                   6

اطلاعات جغرافیایی بندر خرمشهر                                                                                                    10

چارت سازمانی بندر خرمشهر                                                                                                         12                        

مزایای حمل و نقل دریایی                                                                                                            19

مرحله دوم(ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کار آموز)

معرفی مرکز ایمنی و بهداشتHSE اداره بندر خرمشهر                                                                               21

اهداف زیست محیطی،ایمنی و بهداشت بندر خرمشهر                                                                                 22

برنامه آینده HSE بندر خرمشهر                                                                                                          25

الزامات عمومی HSE پیمانکاران و جرائم عدم رعایت الزامات در بندرخرمشهر                                                 26

مرحله سوم(آزمون آموخته ها ونتایج)                 

تکنیک های مورد استفاده                                                                                                                  30

اهداف وکاربرد                                                                                             FMEA32

نمونه ایی از برگه ایمنی مواد                                                                                                             39

پیشنهادها و توصیه ها                                                                                                                     41     

 

مرحله اول(آشنایی کلی با مکان کارآموزی)       

تاریخچه سازمان بنادر و دریانوردی:

اعمال حاکمیت دولت در سواحل و بنادر به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم در جهت گسترش امور تجارت دریایى و ارتباطات ساحلى و همچنین وصول حقوق و عوارض متداول ، درمجموع قسمتى از وظایف سازمان بنادر و کشتیرانى را تشکیل می دهد که سابقه تنظیم تاریخى آن به ۱۲ ذیحجه سال ۱۲۲۹ برابر با ۲۵ نوامبر ۱۸۱۴ میلادى باز می گردد. 

 

در آن سال ها در بندر بوشهر اداره ای به‏ عنوان شعبه گمرکات جنوب تاسیس گردید. این اداره وظیفه داشت ضمن مراقبت از سواحل ایران از ورود و صدور کالاهاى قاچاق از راه هاى دریایى جنوب نیز جلوگیرى نماید و در حقیقت وظایف امور بندرى و دریایى را نیز شعبه گمرکات جنوب برعهده داشت. در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۰۶ شمسی تاسیسات وتجهیزات اداره بندرانزلی در شمال کشور از دولت روسیه تحویل و اداره امور آن به مامورین ایرانى سپرده شد و نیز راه آهن سرتاسری ایران ، بندرترکمن را از کنار دریای خزر به بندر امام خمینی (ره) در کرانه خلیج فارس متصل ساخت.

 

از سال ۱۳۰۷ پس از افتتاح راه شوسه تهران - خرمشهر ، بندر خرمشهر در جنوب کشور اهمیت فراوان پیدا کرد و امر تجارت دریایى آن رونق یافت و به‏ منظور اداره امور بنادر کشور ، اداره کل بنادر در روز ۱۵ بهمن ماه ۱۳۱۴ در تهران تاسیس گردید و کلیه امور بنادر ایران در آن متمرکز شد. در این زمان ضمن ایجاد بندر جدیدى در نوشهر نسبت به توسعه و تکمیل باراندازهاى بندر خرمشهر و همچنین ایجاد تاسیسات بندرى لازم در سایر بنادر شمال و جنوب کشور نیز اقدام گردید.

 

درتاریخ ۲۴ دیماه ۱۳۱۷هیات وزیران آیین نامه بندری ایران را که از طرف وزارت راه تهیه و پیشنهاد گردیده بود تصویب و مقرر گردید در بنادری که وزارت راه نماینده ندارد اداره کل گمرک به نمایندگی از طرف وزارت مذکور مجری آیین نامه مورد بحث باشد. در ۴ شهریور ماه ۱۳۲۵ طبق تصویب هیات وزیران مقرر گردید که درآمد حاصل از بهره برداری بنادر جهت توسعه تاسیسات بندری در حساب مخصوصی منظور گردد. در سال ۱۳۲۸ بنگاه کل بنادر و کشتیرانی به جای اداره کل بنادر در وزارت راه تشکیل گردید. در تاریخ ۷ خرداد ماه ۱۳۳۱ آیین نامه ثبت و بهره برداری شناورها مشتمل بر ۱۸ ماده به تصویب هیات وزیران رسید و براساس آن مقرر گردید که استفاده از شناورها در آب های داخلی و ساحلی ایران موکول به ثبت آنها و اخذ گواهینامه مربوطه در یکی از بنادر ایران باشد. در سال ۱۳۳۸ براساس توافق دو وزارت راه و گمرکات و انحصارات بنگاه کل بنادر و کشتیرانی از وزارت راه به وزارت گمرکات و انحصارات منتقل گردید.

  در ۴ خرداد ماه ۱۳۳۹ بنگاه کل بنادر و کشتیرانی به سازمان بنادر و کشتیرانی تبدیل و بر مسئولیت و اختیارات آن افزوده شد. براساس آن ، اعمال حاکمیت در آب های ساحلی و  کلیه امور بندری و دریایی کشور و اجرای مقررات بندری و کشتیرانی ساحلی و مراقبت در توسعه کشتیرانی و بازرگانی و وصول حقوق و عوارض بندری و ثبت شناورهای تابع کشور به عهده آن گذاشته شد. در همین سال اداره کل بندر خرمشهر که مستقلا انجام وظیفه می نمود تابع سازمان بنادر و کشتیرانی گردید. این سازمان در ۱۰ خرداد ماه ۱۳۴۰ به وزارت بازرگانی منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۴۱ پس از تشکیل وزارت اقتصادی تابع این وزارتخانه شد

در ۹ آبان ماه ۱۳۴۳ قانون دریایی ایران که در ۹۱۴ ماده تنظیم گردیده بود به مورد اجرا گذارده شد و از ۱۲ تیرماه ۱۳۴۵ سازمان بنادر و کشتیرانی فعلی بر طبق قانون با کلیه کارکنان و بودجه و اموال از وزارت اقتصاد منتزع و تابع وزارت دارایی گردید. براساس قانون اختیارات مالی و استخدامی و تشکیل بنادر و گمرکات ، از تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۴۸ سازمان بنادر و کشتیرانی از شمول مقررات قانون محاسبات عمومی و قانون استخدام کشوری و آیین نامه معاملات دولتی خارج شد و برای حفاظت انبارها ، کالاها ، ساختمان ها و همچنین انجام اجراییات و امور انتظامی و حفاظتی در اسکله ها و باراندازها ، سازمانی به نام بنادر و گمرکات در وزارت دارایی پیش بینی گردید.

 به استناد ماده دوم قانون اختیارات آیین نامه دیگری که به تصویب کمیسیون های دارایی و استخدامی مجلس رسید ، از تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۴۸ سازمان شخصیت حقوقی پیدا نمود و وظایف و اختیارات ، ارکان و تشکیلات آن اعلام گردید. آیین نامه های معاملات مالی در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۱۳۴۹ و آیین نامه استخدامی سازمان بنادر و کشتیرانی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۴۹ مورد تصویب شورای عالی سازمان قرارگرفت و این سازمان در سال ۱۳۵۳ مجددا از وزارت دارایی منتزع و به وزارت راه وترابری انتقال یافت.

 

سازمان بنادر و دریانوردی (PMO) به عنوان سازمان وابسته به وزارت راه و شهرسازی، مرجع قانونی حمل و نقل دریایی کشور می باشد و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی دریایی را بر عهده دارد.

اداره و بهره برداری بنادر بازرگانی کشور، سیاستگذاری و نظارت بر دریانوردی بازرگانی و نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تأمین ایمنی عبور و مرور آن ها رسالت وجودی این سازمان است و بر اساس قوانین و مقررات مصوب به صورت درآمد – هزینه اداره می گردد.

این سازمان ابتدا با عنوان «اداره بنادر کشور (اداره کل بنادر)» در روز 15 بهمن ماه سال 1314 شمسی در تهران ایجاد و کلیه امور بنادر ایران در آن متمرکز شد و سپس در خرداد ماه سال 1339 با نام سازمان بنادر و کشتیرانی قانوناً تأسیس گردید.

سازمان در سال 1353 شمسی از وزارت دارایی متنوع و به وزارت راه و ترابری (وقت) وابسته گردید.

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 47
قیمت : 10000
خرید