iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پاورپوینت هنر کاشی کاری

نوع : پاورپوینت - قیمت :7000 تعداد صفحه : 32

بخشی  از پاورپوینت :

با گسترش دین اسلام در شرق، شیوه معماری در این مناطق خصوصاً در بخش تزئینات تغییر نمود. اسلامیون، آن دسته از آثار هنری که از آداب و رسوم اسلامی خارج بودند و حاوی نماد انسانی و حیوانی بودند را تخریب کردند. در نظر آنان هنر می‌بایست در خدمت علم و دانش باشد نه پرستش. در عهد اسلامی هنرهای تزئینی و صورت‌گری فقط از جهت صحنه‌های یادگاری و حماسی باقی ماندند. نقاشی مشجر خطوط هندسی و نوشته‌های کوفی مزین و آمیخته با گل و برگ و غیره روی بناها یقیناً از سده ۳ (قمری) به بعد رواج یافته‌اند. این گونه تزئینات را می‌توان در خشت‌های بنای آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا در ، مقبره پسر علمدار، نقاشی گل و برگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی، آثار نقاشی روی سنگ گچ دیوارهای انبیه سامانیان ، عصر سامانیان و اوایل غزنویان ، دوره غزنویان مشاهده کرد. بعد از آن در آسیای میانه شاهد پیشرفت نقاشی در سلجوقیان،عصر سلجوقی هستیم که نمونه‌های زیبا و دلکش آن را می‌توانیم در محراب مسجد جامع اولیا ، بناهای مسعود سوم و منارهای غزنه، بقایای بناهای چشت شریف، مسجد جامع هرات، نقاشی‌های بنای مرقد : امام خورد، یحیی بن زید در شهر سرپل و مدرسه چونه ، بادغیس مشاهده کنیم.

 

شیوه تزئینی بناهای اسلامی در تیموریان، دوره تیموری‌ها در هرات نفوذ بیشتر کسب کرد و به اوج تکامل خود رسید. نمونه‌های قابل توجه تزئینی و ساختمانی اسلامی در افغانستان عصر تیموری‌ها شامل موارد زیرند: کاشی‌های مسجد جامع هرات، مقبره گوهرشاد، کاشی‌های مناره‌های مصلی، کاشی‌های منار تیموری در قلعه اختیارالدین، کاشی‌کاری مقبره شاه ولایت ماب (که به عقیده بعضی از پژوهشگران، هفتصد نوع کاشی در آن به کار رفته) و کاشی‌کاری مقبره خواجه عبدالله انصاری. تعدادی از آثار تاریخی دیگر از قبیل مناره‌های مساجد، زیارتگاه‌ها و مقابر در نقاط مختلف افغانستان چون بلخ، لشکرگاه ، هرات، قندز، غور، غزنه، و کابل و سایر گوشه و کنار افغانستان که تا کنون موجود است هر کدام شاهد انواع شیوه‌های تزئینی رایج در افغانستان بوده است.



نوع فایل : پاورپوینت
اندازه فایل : 32
قیمت : 7000
خرید