iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

روش صحیح تحقیق

نوع : word - قیمت :3000 تعداد صفحه :18

بخشی از تحقیق : 

تعریف تحقیق

تحقیق در لغت به معنای درست و راست گردانیدن،پیدا کردن ، یافتن ياجستجوی حقیقت آورده شده است. تعاریف به عمل آمده از تحقیق و پژوهش فراوانند

تحقیق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که چگونگی جستجو برای یافتن حقایق مربوط به یک موضوع را نشان می دهد

مهمترین ادعاى روش تحقیق که تمام علوم بر آن مبتنى هستند، در این جمله خلاصه مى شود که این روش ها مى توانند محقق را به واقعیت یک پدیده نزدیک تر و به عبارتى دیگر، نقاط مجهول را براى وى کمتر و او را به روشى نسبتا درست تر هدایت کنند. پس مهمترین نتیجه خاص به کارگیرى روش هاى تحقیق براى محقق بالابردن درجه اطمینان به نتایج تحقیقاتى است

مراحل مختلف تحقیق

طرح تحقيق:

برنامه طرح تحقيق بايد با نظمي منطقي و معقول تنظيم و تدوين گردد.

طرح موضوع تحقيق

موضوع تحقيق براي محقق بر اساس منابع متعدد مطرح مي شود که از جمله آن :

1.     کنجکاوي

2.     تجارب شخصي

3.     مطالعه آثار مکتوب

4.     منابع شفاهي

5.     متقاضيان تحقيق

یک موضوع تحقیقاتی خوب دارای ویژگی های زیر است:

1.     نو باشد

2.     مفید باشد.

3.     محدود باشد.

4.     واضح و روشن است.

5.     در حد توان محقق باشد.

6.     قابلیت تحقیق داشته باشد.

7.     دارای منبع تحقیق باشد.

مقدمه

بیان مساله همواره با مقدمه ای آغاز می شود که با فاصله ای اندک، ناظر بلافصل بر تعریف مشخص مساله است. به این معنا که مقدمه را نباید چنان دور از مساله انتخاب کرد و کلی گرفت که بتوان آن را در آغاز هر مطلب دیگری نیز بیان کرد .

مقدمه در واقع فتح بابی برای ورود به مساله اصلی تحقیق است و در حقیقت، نوعی توجیه و استدلال در جهت پرداختن به مساله مورد بررسی است. طول مقدمه نیز نباید چنان باشد که بر مطلب اصلی – یعنی تعریف مساله – غلبه کند و به عبارت دیگر «مقدمه زاید بر متن» باشد . اندازه نوشتاری مقدمه طبعا با حجم نوشته اصلی تناسب دارد و به همین دلیل، هر گاه افزایش طول مقدمه ضرورت یافت، ناگزیر باید دو لایه فراتر از مساله اصلی را در بر گیرد. در کل باید گفت که آنچه در قسمت مقدمه آورده می شود باید کاملا مرتبط با موضوع باشد. یک روش مناسب برای نگارش مقدمه طرح مساله، بررسی روند شکل گیری مساله با رویکردی تاریخی است.

تعریف مساله

در بخش تعریف مساله مطلب اصلی و در واقع، مساله ای که قرار است در تحقیق مورد بررسی قرار گیرد، نوشته می شود. در اینجا بهتر است مساله تحقیق به صورت یک سوال نوشته شود، زیرا باعث جلب توجه محقق به مجهول و تلاش برای معلوم کردن آن می شود. به عنوان مثال، به جای نوشتن بررسی عوامل مهاجرت روستائیان به شهرها در ایران، بهتر است نوشته شود که «عوامل موثر در مهاجرت روستائیان به شهرهای ایران کدامند؟» . نکته ی مهم این است که در تعریف مساله نباید ادعایی را مطرح کرد که در عنوان تحقیق ملحوظ نشده باشد، در این تعریف برابری و هم سنخی محتوایی با عنوان تحقیق و هدف تحقیق باید پیوسته مد نظر باشد.

در شناسایی و بیان مساله تحقیق پژوهشگر سعی بر آن دارد تا شواهدی دال بر وجود مساله عرضه کند. یعنی باید بر اساس مستندات و دلایل گوناگون نشان دهد که مساله ای خاص وجود دارد و برای این منظور حتی ممکن است علاوه بر تحلیل روند تاریخی، و  اسناد مدارک ، از اطلاعات آماری نیز استفاده کند تا از این طریق ثابت نماید که مساله ای مهم وجود دارد که تحقیق پیرامون آنها امری ضروری و لازم است.

در این مرحله پژوهشگر می تواند با تاکید بر این که نتایج احتمالی این تحقیق می تواند بر روند فعلی امور و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های مرتبط آن ها اثر بگذارد، اهمیت دو چندان مساله تحقیق خود را به شکلی واضح و روشن تشریح نماید.

در این مرحله باید دقت کرد که برای حل یک مساله، ابتدا باید ابعاد و شرایط دقیق آن روشن شود. یعنی مساله باید تا حد امکان به طور شفاف و با عبارت هایی روشن و بدون ابهام بیان شود و از اصطلاحات مبهم و کلیشه ای پرهیز گردد. افزون بر این، مساله باید تا آنجا که ممکن است با دقت بیان شود و بیان مساله باید کاملا اخص و صریح باشد. دامنه ی مساله نیز نباید چنان وسیع باشد که کنترل پژوهش را ناممکن سازد.

یک طرح مساله مناسب معمولا به طرح پرسشهایی منتهی می شود که اغلب با واژگانی مانند چه چیزی، چرا، چه وقت، چگونه و چه کسی شروع می شوند. پژوهشگران همیشه تلاش می کنند پدیده های مورد بررسی خود را تبیین نمایند و تا زمانی که به این واقعیت جامه ی عمل نپوشانند، همواره به تلاش خود ادامه خواهند داد. بنابراین، تا زمانی که تعیین نگردد که پژوهش چرا انجام شده است، نمی توان آن را ارزشمند شمرد و در نتیجه آن را مهم و ضروری به حساب آورد. البته باید توجه داشت که "پاسخ به پرسش چرا پژوهش انجام می شود؟ با یک بیان مساله موثر صرفا به معنی داری پژوهش مورد نظر نمی افزاید، بلکه به عنوان گام اول جهت پرداخت به آن مساله عمل می کند."

یک بیان مساله مناسب، زمانی می تواند به راه حل درستی منجر شود که در آن مشخص گردد که پژوهشگر و نویسنده مقاله می خواهد به چه چیزی پاسخ دهد. بنابراین باید مشخص گردد که چه مساله یا مشکل و حتی چه پرسش بی پاسخ یا بد پاسخ وجود دارد که لازم است به آن توجه کرد. اگر فردی بخواهد مساله ای را حل نماید، در گام اول باید به طور کلی بداند که مساله یا مشکل چیست.

روش تحقيق كيفي

روش‌هاي تحقيق كيفي در رشته‌هاي علوم اجتماعي به صورت فزاينده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به هر روي، تحقيق كيفي داراي تاريخ طولاني و مشخصي در علوم انساني است. در جامعه‌شناسي كار مكتب شيكاگو در دهه 1920 و 1930 موجب روشن شدن اهميت تحقيق كيفي براي مطالعه زندگي گروه انساني گرديد. در همين زمان نيز انسان‌شناسان برجسته به انجام تحقيقات كيفي روي آوردند و براي مطالعه و بررسي رسوم و عادت جوامع و فرهنگ‌هاي ديگر، به جوامع بومي غيرغربي رفتند.

منظور از اصطلاح تحقيق كيفي، هرگونه تحقيقي است كه به توليد يافته‌هايي مي‌پردازد كه از طريق روش‌هاي آماري يا ساير روش‌هاي كمّي‌سازي دسترسي‌پذير نيست. روش‌هاي كيفي را مي‌توان براي كشف حوزه‌هاي اساسي و بنيادي به كار برد كه درباره آنها اطلاعات اندكي وجود دارد، يا اينكه هدفْ كسب اطلاعات تازه و بديع است. از اين گذشته، روش‌هاي تحقيق كيفي را مي‌توان براي كسب اطلاعات دقيق و جزئي درباره پديده‌هايي مانند احساسات و فرايندهاي تفكر به كار برد كه فهم، يادگيري و كسب اطلاعات درباره آنها از طريق روش‌هاي مرسوم تحقيق، دشوار است. مؤلفه اصلي در تحقيق كيفي داده‌هايي است كه از منابع گوناگوني مانند مصاحبه‌ها، مشاهده‌ها، اسناد و مدارك و فيلم‌ها گردآوري شده است.

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 18
قیمت : 3000
خرید