iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

نحوه ارزیابی دستگاه حفاریTBM باسایردستگاهای حفاری وروش تعمیرونگهداری

نوع : word - قیمت :10000 تعداد صفحه : 43

بخشی از پروژه : 

فهرست مطالب

 

                    

فصل اول : آشنایی بادستگاه  حفاریTBM ومقایسه آن باسایردستگاه حفاری

                      1-1   چکیده ...............................................................................................................7

1-2 تکنیک حفاری(حفرتونل)........................................................................................7

                     1-3  تقسیم بندی ماشین حفاری ..................................................................................12

                    1-4 قسمت هاي اصلي ماشين حفاري ..........................................................................12

                    1-5  مقايسه انواع ماشين هاي حفاري ..........................................................................14

                     1-6   حفاری به روش روتاری یاچرخشی .................................................................15

                     1-7  ماشين هاي تونل سازي چند بخشي ...................................................................16

فصل دوم : مجموعه شیلدوکاتر

                     2-1   مجموعه شيلد و کاترهد ....................................................................................18

                    2-2 كاترهد....................................................................................................................18

                     2-3    ابزارهای برشی  ...............................................................................................19

                     2-4   کپی کاترهد (جک های حفاری درقوس های مسیر).........................................20

 

فصل سوم : جک های پیشران وسگمنت

                    3-1 جک پیشران ...........................................................................................................22

                    3-2  سگمنت ................................................................................................................23

                    3-3  تعدادقطعات وطول سگمنت..................................................................................23

                    3-4  ارکتور....................................................................................................................24

                    3-5 بخش هاي اصلي اركتور..........................................................................................25

                    3-6 نقاله سگمنت...........................................................................................................25

فصل چهارم : مجموعه اسکروورولینگ استاک

                   4-1  اسکرو ....................................................................................................................27

                   4-2  حلزونی اسکرو .......................................................................................................27

                   4-3   دریچه تخلیه اسکرو...............................................................................................27

                   4-4    تسمه نقاله ...........................................................................................................28

                   4-5    رولینگ استاک......................................................................................................28

                   4-6    سیستم تزریق گرود...............................................................................................28

                   4-7   سیستم تزریق فوم..................................................................................................29

فصل پنجم : محرک کاترهد،کلاچ ها،بیرینگ ها

                   5-1    واحدمحرک ........................................................................................................32

                   5-2   الکتروموتورها.........................................................................................................32

                   5-3   کلاچ ایمنی........................................................................................................... 32

                  5-4   نحوه عملکردکلاچ ایمنی........................................................................................35

                  5-5   گیربکس کاهنده.....................................................................................................34

                 5-6   شفت برشی ............................................................................................................35

                 5-7   بیرینگ اصلی...........................................................................................................35

                5-8 قرقره هاي هيسترزيسي...............................................................................................37

                5-9  کوپلینگ های هیسترزیسی ........................................................................................38

فصل ششم :نتيجه گيري وپيشنهاد

6-1 نتیجه گیری ................................................................................................................41

6-2 پیشنهادات....................................................................................................................42

منابع ومواخذ وپیوست ها ...................................................................................................43

 

 

 

1 چکیده : 

ماشین حفاری TBMاز5قسمت تشکیل شده است.

  1. بدنه
  2. صفحه حفاری
  3. چنگ زنها
  4. ابزاربرش
  5. جک های رانش صفحه حفار
  6. مجموعه شیلدوکاترهد
  7. فضای بین کاترهدوشیلدبه اتاق حفاری معروف است که موادحفاری شده رادریافت کرده وباحفظ فشارتعادل به بیرون تخلیه می کند.
  8. رولیک استاک که توسط یک لوکوموتیوکشیده شده ومصالح لازم مانند TBMیاپیشروهای ماشین سگمنت ها،گروت،گریس ها،لوله هاومواد مصرفی رابرای کارتامین میکند.

جک های پیشران که پیشروی به وسیله 22جک پیشران که در4گروه راهبردی ودسته بندی شده اندانجام میگردد. قسمت ارکتورکه وظیفه آن برداشتن ،جابجاکردن ومستقرکردن سگمنت ها به منظور تشکیل رینگ است. قسمت اسکرو وظیفه اتنقال مواد حفاری شده را ازاتاق حفاری به تسمه انتقال برعهده دارد وقسمت بیرینگ های اصلی آخرین عضودرمسیر انتقال توان از الکتروموتور به کاترهد است تحمل وزن کاترهد ونیروهای وارده رابرعهده دارد.

تکنیک حفاری 1-2 :

تونلها وفضاهای زیرزمینی برای مقاصدمتنوعی ایجاد می شودکه ازآن میان می توان مواردزیررانام برد :

تونل های حمل ونقل ودسترسی ،تونلهای آب بر،فضاهای زیرزمینی بزرگ(ایستگاههای مترو،نیروگاهها،انبارهای زیرزمینی،وکارگاههای استخراج موادمعدنی).

طراحی هریک ازفضاهای فوق مستلزم دسترسی به داده های مناسب وبه کارگیری تمهیدات ویژه است .درهرمورد طراح باید ضمن آگاهی دقیق ازشرایط زمین ،ابتدادرجهت بهبودکیفیت مصالحی که قراراست تونل درآن حفرشود،اقدام نماید.دربسیاری اززمینها تونلهای حفرشده نمی توانندخودنگهدارباشندوبرای پابرجانگهداشتن آنها بایدازحایلهایی استفاده کرد.

به نظرمی رسد که مهمترین عامل درطراحی تونل ،یاهرفضای زیرزمینی دیگر،تامین پایداری آن است. قرارگیری این گونه سازه ها درمیان مصالح طبیعی ،یعنی سنگ وخاک ،باعث شده است که شرایط زمین شناسی نقش اصلی رادرپایداری ایفا نمایند.

دستگاه حفاری یا TBMبرگرفته ازنامTunnel Boring Machineمدل ME 170SEدرحال حاظر یکی ازمدرنترین وپیشرفته ترین نوع حفاری جهان است که درسال 1996درکارخانه LOVATساخته شده است.

قطرآن4,30متروطول دستگاه اصلی 7,5متروباحتساب قسمت پشتیبانی وتدارکات طول آن برابر80متراست. این دستگاه ازنوع EPBکامل است که براحتی قادربه کاردرزیرعمق آب است.

 

طول قسمت سرمته وپوسته فوروارد،2,60متراستو8دزیچه کنترلی داردکه بابازکردن آنها موادحفاری شده ازسینه تونل ازاین دریچه ها به نوارنقاله هدایت می شود.سرمته،به وسیله سه موتوربرقی اصلی که قدرت هرکدام حدود300کیلووات است و16پیستون یاجک به قدرت هرکدام 125تن جمعا 2,000تن به حرکت درمی آید.

این دستگاه درضمن حرکت دورانی بوسیله جک ها بافشارزیاد به جلورانده می شود.نتیجه این دو حرکت ،کندن خاک ازسینه تونل است که ازطریق دریچه ها به نوارنقاله هدایت می شوند.پوسته ایستگاهی که بعدازسرمته برش قرارداردمحل استقراراپراتور ماشینحفارمی باشد.دستگاه تئودولیت ،کامپیوتروتمام شاسیهاوکلیدهای ماشین حفاردراین قسمت تعبیه شده است.

آخرین قسمت اصلی،شیلدانتهائی نام دارد.مجموع طول این سه قسمت ،7،5مترووزن ماشین حدود230تن می باشد

خاکهاوموادحفاری شده ازسینه تونل ازطریق دریچه های کنترلی که درکنارسرمته های حفاری تعبیه شده اند به نوارنقاله اولیه که طول آن حدود9متراست هدایت می شودوبعد به وسیله نوارنقاله انتهائی که طول آن حدود30متراست به واگنهای حمل خاک ریخته می شود.این واگنها خاکهارابه خارج تونل برده وآنهارادرمحل مخصوصی تخلیه می کنند.خاکهای دپوشده بعداً بوسیله کامیون به خارج کارگاه حمل می شوند .

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 43
قیمت : 10000
خرید