iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پروپوزال بررسی و مطالعه تاثیر به‏کار‏گیری فناوری ا‏طلاعات بر چابکی سازمان در استانداری استان خوزستان

نوع : word - قیمت :10000 تعداد صفحه : 20

بخشی از پروپوزال :

سرعت فزاينده تغييرات فن آورانه، از يک سو، و تغيير ماهيت تقاضاي مشتريان و تشديد رقابت بين سازمان ها، از سوي ديگر، باعث شده است که سازمان ها به شدت به دنبال کسب مزيت هاي رقابتي جديد براي برتري بر رقبا و تامين بهتر نياز مشتريان باشند. در اين موضوع، به نظر مي رسد که حرکت به سوي ايجاد سازمان هايي که از سرعت و انعطاف پذيري بالايي در پاسخ محيط متغير، ناپايدار و پيش بيني ناپذير برخوردارند راه حلي جديد و حياتي است. حصول چنين اهدافي در سايه مفهوم جديدي به نام «چابکي سازماني» به دست مي آيد.چابکی تأثیر غیرقابل انکاری درموفقیت سازمان‏ها دربازارهای متغیر کنونی ایفا می‏کند. از سوی دیگر امروزه فناوری‏اطلاعات یک عامل تسهیل‌کننده اصلی در فعالیت‌های کسب و کار سازمان‌ها است و تقریباً بیش از نیمی ‏از سرمایه‌های سازمان‌های امروزی مبتنی بر فناوری‏اطلاعات است. از این رو‏ به کارگیری فناوری‏اطلاعات، یک مزیت سازمانی است که موفقیت سازمان تا حد بسیار زیادی به استفاده بهینه از آن بستگی دارد. ارزیابی و تاثیرکاربرد فناوری‏اطلاعات و رابطه آن با چابکی سازمان و تعیین سطح چابکی سازمان با توجه به این تأثیر، سازمان‏ها را به شناخت راه حل‏هايی برای بیشینه کردن سود سرمایه‏گذاری‏هایشان و بهره‏برداری بیشتر از فناوری‏اطلاعات جهت رسیدن و یا بهبود چابکی و کسب مزیت رقابتی‏ قادر‏ خواهد ساخت.بررسی پیشینه پژوهش نشان داده که تحقیقات اندکی تأثیر فناوری‏اطلاعات در چابکی سازمان را بررسی کرده‏اند، نتایج این پژوهش‏ها نشان می‏دهند که کاربرد فناوری‏اطلاعات به صورت مثبتی با چابکی سازمان ارتباط دارد (سافورد و همکاران، 2008). سافورد بیان می‏دارد که چابکی سازمان از طریق یکپارچگی فناوری‏اطلاعات و انعطاف‏پذیری میسر می‏شود (سافورد، 2008) و پذیرش فناوری‏اطلاعات توسط کارکنان یک سازمان بیشترین تأثیر را بر چابکی سازمان دارد (زین،2005).  فناوري‏اطلاعات بهبود بخش فعالیت‏های سازمان‏ در حوزه‏های مختلف بوده و تأثیر آن در مبحث چابکی به سه گروه، افزایش سرعت فعالیت‌ها، ارائه فرآیندهای تصمیم‏گیری خودکار و هوشمند، اجرای عملیات توزیع با همکاری می‏باشد (کورنونادو[1] و همکاران، 2002).

با توجه به تحقیقات انجام شده تاکنون روش مدون و شناخته شده‏ای جهت تعیین میزان تأثیر فناوری‏اطلاعات بر سطح چابکی سازمان‏ها ارائه نگردیده است. برای نمونه ممکن است سازمانی با استفاده از فناوری‏اطلاعات توانایی تطبیق با تغییرات محیط کسب و کار را داشته باشد اما به دلیل اینکه هزینه‏های نجومی‏ را متحمل می‏شود، ‏چابک نباشد. بنابراین کاربرد فناوری‏اطلاعات در سازمانی منجر به چابکی می‏گردد که در پاسخگویی به تغییرات نه تنها کار آمد باشد بلکه مقرون به صرفه بوده تا بتواند سهم بیشتری از بازار را بدست آورد (کن گولی، 2009).‏

در این تحقیق هدف بررسی تاثیر میزان کاربرد فناوری‏اطلاعات در سازمان بر چابکی سازمان می‏باشد. اندازه‏گیری سطح چابکی سازمان به جهت چند بعدی بودن و نبود معیاری معین برای اندازه گیری عوامل مرتبط با چابکی، مشکل تلقی می‏شود. برای حل این مسئله، ابتدا قابلیت‏های چابکی‏ یا‏ همان زیر شاخص‏هایی که در چابکی سازمان موثر می‏باشند، با استفاده از مدل شریف و یانگ تعیین شده سپس‏ میزان تأثیر فناوری‏اطلاعات بر هر یک از این پارامترها ارزیابی گردیده و در آخر سطح چابکی سازمان با توجه به این تأثیر تعیین می‏گردد.

 

د - اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد:

هم‌زمان با شروع قرن 21 دست‌یابی به موفقیت و بقا سازمان مشکل‌تر می‏شود و این واقعیت ناشی از ظهور عصر تجاری جدیدی است كه تغییر، یكی از خصوصیات اصلی آن‏ به شمار می‏رود. در این دوره، تكنولوژی، شرایط بازار و خواسته‏های مشتری با سرعت و در جهت‏های مختلف تغییر پیداکرده که این وضعیت موجب بازنگری اساسی در اولویت‌های تجارت، دیدگاه استراتژیك، قابلیت بقا و روش‏های آن شده است. در این عصر، قیمت رقابتی و كیفیت بالا ضروری هستند اما عامل تعیین كننده موفقیت تجاری نیستند و به جای آن سرعت رسیدن به بازار و پاسخ سریع و منعطف به مشتری به عنوان یك اصل اساسی مورد توجه قرارگرفته‏است. در جهان امروز بیشتر تاكید بر قابلیت سازگاری با تغییر در محیط تجاری است که لازمه واکنش و پاسخگویی به این عوامل تغییر و تحول، کسب چابکی است (خوش سیما، 1382). چابکی توانایی سازمان برای پاسخگویی به تغییر است تا‏ فرصت‏هایی را که براساس این تغییر ایجاد می‏شود مورد بهره برداری قرار دهد (ملا حسینی، 1386).

سازمان‏ها در مواجهه با تغییرات محیط (بازار، رقابت، نیازهای مشتری، فناوری و فاکتورهای اجتماعی) نیاز به ایجاد توانایی و قابلیت‏های چابکی از طریق دخیل کردن این تغییرات در فعالیت‏های درونی و برونی خود جهت ایجاد راه‏حل در کوتاهترین زمان ممکن می‏باشند (ملاحسینی و همکاران، 1386).

فناوری‏اطلاعات به عنوان یکی از کارآمد‏ترین فناوری‏های مطرح شده از مهم‌ترین اهرم‏های ایجاد قابلیت‏های چابکی برای سازمان‏ها به شمار می‏رود که بدون به‌کارگیری آن چابک سازی سازمان میسر نخواهد بود. در یک بررسی صورت پذیرفته، کارکنان و متخصصان سازمانی، زمینه‏های تأثیر‏گذاری فناوری‏اطلاعات در جهت چابکی به شرح ذیل برشمردند:

بهبود محصول و خدمات از طریق ارائه خدمات پس از فروش یا تنوع محصول و یا تغییر کیفیت، ارتباط موثر با محیط داخل و خارج سازمان از طریق توانایی در کسب و توزیع و مدیریت مناسب دانش، تسهیل ارتباط با شرکای تجاری و مشتریان و تامین کنندگان، تسهیل ارتباطات در میان واحدهای درون سازمان،قابلیت توسعه منابع سازمانی از طریق پویایی در جذب و گزینش کارکنان مساعد، قابلیت توسعه سطح دانش نیروی سازمانی، توسعه کارایی و انگیزش نیروی انسانی، پاسخگویی سریع به تغییرات محیط و بازار از طریق بازاریابی فعال محصولات/خدمات جدید، کاهش زمان اعمال تغییرات در روش‏ها و تجهیزات و ماشین آلات، کاهش هزینه اعمال تغییرات در روش‏ها، تجهیزات و ماشین آلات (رجب زاده و همکاران، 1385).

سافورد بیان می‏دارد که چابکی سازمان از طریق یکپارچگی فناوری‏اطلاعات و انعطاف‏پذیری میسر می‏شود فناوري اطلاعات از برنامه‌های به هنگام و ایجاد ارتباطات اطلاعاتی و کاهش هزینه‌ها در سازمان پشتیبانی می‌کند. فناوري اطلاعات علاوه بر نفوذ مثبت بر کارکرد سازمان، بر پتانسیل کارکرد شرکت اثر گذار بوده و مکانیزمی را برای ذخیره، دسترسی و تقسیم کارآمد اطلاعات ارائه می‌دهد. کاربرد فناوري‏اطلاعات در سازمان باعث بهره‏برداری سازمان از انعطاف پذیری زنجیره‏ارزش سازمان در نتیجه چابکی و در آخر افزایش مزیت رقابتی سازمان می‌گردد. اینترنت و شبکه‏های ارتباطی در سازمان‏های مجازی‏ زیر ساخت‏های منعطفی جهت ارتباطات داخلی و خارجی سازمان به صورت شخصی، گروهی، سازمانی ایجاد می‏نماید که این ارتباطات سازمان را‏ در جهت غنی‏سازی مشتری و آگاهی از نیازها و درخواست‏های مشتری و در نهایت چابک سازی، پشتیبانی می‏نماید (مک گاهای[2]، 1999).

اساس و بنیان سازمان چابک در یکپارچگی سیستم اطلاعاتی، تکنولوژی، افراد، فرایندهای تجاری و تجهیزات در سازمان هارمونیک برای پاسخگویی سریع به اتفاقات و تغییرات محیط است. چابکی از سازمان می‌خواهد تا با ادغام فناوري و کارکنان با زیر بنای ارتباطی عجله و شتاب کند تا به نیازهای متغیر مشتریان در محیط بازاری که دارای تغییرات مدام و پیش بینی نشده است واکنش نشان دهد. (کورنونادو[3] و همکاران، 2002).

به عبارت دیگر تغییرات محیط‏های کسب و کار امروز که ناشی از تغییرات نیازهای مشتریان می‏باشد، منجر به عدم قطعیت در پارامترهای تصمیم گیری می‏شود و سازمان‏های که در زمینه سرعت، انعطاف‏پذیری بیشتر و پاسخگویی سرمایه‏گذاری می‏کنند به احتمال قوی بیشتر به اهداف خود خواهند رسید. ضرورت انجام این تحقیق برای پاسخ به این سؤال  است که آیا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان، موجب بهبود چابکی در سازمان می‏گردد؟ و آیا سازمان با سرمایه‏گذاری در بخش فناوری اطلاعات علاوه بر توانایی پاسخگویی به تغییرات (پیش‏بینی شده یا غیر منتظره) به صورتی مناسب و در زمان مناسب، قادر به بهره برداری از این تغییرات و تبدیل نمودن آن‏ها به فرصت می‏باشد؟

فناوری‏اطلاعات به عنوان یک عنصر ضروری در کشورهای در حال توسعه مانند ایران برای حمایت از نیاز به‏ اطلاعات واقعی، منظم در تجارت و صنعت پدیدار شده و به عنوان ابزاری برای ایجاد ارزش در فعالیت‌های تجاری نقش‏های مهـمی ‏را به عهــده گرفته اسـت (زارعی، 1384). فناوری‏اطلاعات نقــش اساسی را در توسعه چابکـی بازی‏ ‏می‏کند که بدون آن دست‌یابی به سرعت و انعطاف‏پذیری که از مفاهیم چابکی می‏باشد غیر ممکن خواهد بود (وایت و همکاران[4]، 2005).



 

 



نوع فایل : word
اندازه فایل : 20
قیمت : 10000
خرید