iNetDoc

کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق

پایان نامه کشف نیازهای نوجوانان بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان 17 شهریور مشهد در سال 1394

نوع : word - قیمت :19000 تعداد صفحه : 91

بخشی از پایان نامه : 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                              صفحه  

چکیده........................................................................................................................................1                                                                                       

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1بیان مسئله ............................................................................................................................... 3

1-2ضرورت و اهمیت تحقیق........................................................................................................... 4

1- 3 اهداف تحقیق......................................................................................................................... 6

1-3-1هدف کلی............................................................................................................................ 6

1-3-2 سوالات پژوهش.................................................................................................................. 6

1-4فرضیه‌های تحقیق...................................................................................................................... 6

1-5تعریف اصطلاحات.................................................................................................................... 7

 

فصل دوم: پیشینه پژوهش

2-1مبانی نظری............................................................................................................................... 9

2-1-1تاریخچه و خصوصیات دوران نوجوانی .................................................................................. 9

2-1-2تاریخچه مطالعه نوجوانی...................................................................................................... 11

2-1-3-دیدگاههای مختلف درباره بلوغ........................................................................................... 14

2-1-4-خصوصیات جسمانی دوران نوجوانی................................................................................... 18

2-1-5-خصوصیات عقلانی دوران نوجوانی..................................................................................... 21

2-1-6-خصوصیات عاطفی دوران نوجوانی..................................................................................... 23

2-1-7-تببین نیازهای زیستی وروانی دوران نوجوانی........................................................................ 25

2-1-8 –نیازهای دوران نوجوانی.................................................................................................... 31

2-1-9-روش های کمک به نیازهای نوجوانان.................................................................................. 38

2-2-مروری بر مطالعات................................................................................................................ 47

2-1-مطالعات داخلی..................................................................................................................... 47

2-1-مطالعات خارجی................................................................................................................... 48

 

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش

3-1-نوع  تحقیق........................................................................................................................... 51

3-2-روش تحقیق......................................................................................................................... 52

3-3-محیط تحقیق ....................................................................................................................... 52

3-4-جامعه آماری تحقیق............................................................................................................... 52

3-5-شیوه تحقیق ......................................................................................................................... 52

3-6-حجم نمونه تحقیق................................................................................................................ 52

3-7-گردآوری اطلاعات ............................................................................................................... 52

3-8- ابزار گردآوری اطلاعات........................................................................................................ 53

3-9-روش تجزیه تحلیل داده ها..................................................................................................... 54

3-10-ملاحضات اخلاقی............................................................................................................... 57

فصل چهارم: نتایج تحقیق

4-1-نیازهای مرتبط با بیمارستان..................................................................................................... 63

4-1-1- نیازهای مرتبط با محیط بیمارستان ..................................................................................... 63

4-1-2- نیازهای مرتبط با امکانات بیمارستان .................................................................................. 64

4-2-نیازهای خانواده و نوجوان...................................................................................................... 66

4-2-1- نیازهای مرتبط با اقدامات پرستاری .................................................................................... 66

4-2-2- نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی اطمینان بخش خانواده ............................................................. 66

4-3-نیازهای حمایتی.................................................................................................................... 67

4-3-1- نیازبه حمایت از طرف خانواده........................................................................................... 67

4-3-2- نیازبه دریافت حمایت از طرف دوستان............................................................................... 68

 

فصل پنجم: بحث، نتیجه‌گیری و پیشنهادهای پژوهش

5-1خلاصه پژوهش....................................................................................................................... 70

5-2یافته‌های پژوهش..................................................................................................................... 71

5-3بحث و نتیجه‌گیری.................................................................................................................. 75

5-4کاربرد های یافته های تحقیق.................................................................................................... 75

5-5پیشنهاد‌ات.............................................................................................................................. 76

منابع و مأخذ................................................................................................................................. 78

مشخصات انگلیسی پایان نامه.......................................................................................................... 92

 

بیان مسئله

در طول سفر زندگی، نوجوانی دوره‌ای است که طی آن فرد فضای آشنای کودکی را ترک کرده و وارد مرحله جدیدی می‌شود و دوره نوجوانی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی انسان به شمار می‌رود. (اکبر زاده،1391) در این دوره، تغییراتی در جسم و روان نوجوان رخ می‌دهد که هرکدام به‌نوعی بر او اثر می‌گذارد. گاهی این تغییرات، شخصیت و منش او را به‌کلی دگرگون می‌سازد (ساکی،1390). ازاین‌رو شناخت جنبه‌های مهم روانی، عقلانی، جسمانی و اخلاقی نوجوان، این توانایی را به او و اطرافیانش می‌دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی و روحی دوره نوجواني را بدانند. این آگاهی، از بروز ناسازگاری‌های خاص این دوران جلوگیری می‌کند. دوران نوجوانی، همزمان با دوران بلوغ[1] است. دوران بلوغ یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد است و به‌موازات بلوغ تغییراتی در رشد، شخصیت و رفتار فرد ظاهر می‌گردد (کرمانی،1391). دوره نوجوانی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی و انجمن کودکان کانادا، به سنین بین 10 تا 19 سالگی اطلاق می‌شود (Canadian Pediatric Society،2008). دوران نوجواني، هم ازنظر نوجوانان و هم ازنظر والدين دشوارتر از دوران كودكي قلمداد می­شود (حسین‌خانی،1390). سیصد سال پيش از تولّد مسيح (علیه‌السلام)، ارسطو چنين اظهار داشت: نوجوانان پرشور و آتشی‌مزاج‌اند و آماده‌اند كه خود را به دست غرايز بسپارند. در اوايل قرن حاضر ستانی هال، مؤسس انجمن روان‌شناسی آمريكا، نوجواني را دوران «طوفان و تنش شديد» و نيز دوران توانايي فوق‌العاده جسماني، عقلي و عاطفي می‌داند (پاول هنرى ماسه،2003). دوران نوجوانی مرحله پر کشمکش و گاه دشواری زندگی است. برخي از نظریه‌پردازان روان‌کاوی نيز نوجواني را وضعيتي می‌دانند كه نوجوان در آن دچار اختلال رواني است. البته بررسی‌های تجربي درباره نوجوانان به‌طورکلی نشان می‌دهند كه آشفتگي دوران نوجواني بیش‌ازحد بزرگ جلوه داده‌شده است. بااین‌وجود، فرايند انتقال روحیات از كودكي به نوجوانی، دشوار و پر كشمكش است (حسين لطف‌آبادی،1380)، بر اين اساس، دوران نوجواني از مراحل بسيار مهم تحوّل شخصيت به شمار می‌رود كه از ديرباز محور توجّه روان شناسان قرار داشته است (حسین‌خانی،1390). تجربه دوران نوجوانی به‌عنوان تلاش و کوشش برای پیشرفت، یا به‌عنوان یک دوره دردناک زندگی بستگی به عوامل مختلفی دارد (اکبر زاده 1390). نوجوانی دوره‌ای است که افراد زمینه‌های شایستگی خویش را گسترش می‌دهند و به‌تدریج مسئولیت حفظ سلامتی از والدین به نوجوان واگذار می‌شود، درحالی‌که بیماری مزمن می‌تواند در پیشروی این روند به‌طور طبیعی دخالت کند (عبدالهی،1392)؛ بنابراین نوجوانی یکی از بحرانی‌ترین دوره‌ها برای تطابق با فرآیند بلوغ و تغییرات ایجادشده در اثر بیماری مزمن است (لو کین،2010).

بیماری شامل هرگونه نقص ساختاری یا فیزیولوژیکی است که با توانایی و عملکرد فرد در محیط مداخله کرده و بر روی تعاملات نوجوان با محیط فیزیکی و اجتماعی که در آن زندگی می‌کند تأثیر می‌گذارد و ارتباط او را با همسالان و والدین تغیر می‌دهد (تیلور،1999).

بیماری بر روی تمام جنبه‌های زندگی فرد و دوره‌های مختلف زندگی او تأثیر می‌گذارد، گر چه تأثیر احساس شده توسط هر فرد، به خصوصیات شخصیتی مختص به او، دستگاه‌های حمایتی و سایر عوامل تأثیرگذار ممکن است با دیگری متفاوت باشد و هر فرد تجربه‌ای متفاوت از بیماری خود در مقایسه با همسالانش داشته باشد (لابکین،2004).

ازاین‌رو کشف نیازهای نوجوان در بیمارستان می‌توانند به خانواده‌ها و مراقبین و دکترها کمک کند و همچنین با فراهم کردن نیازهای شناسایی‌شده، نوجوانان بستری‌شده دوران خوبی را سپری کنند.

1-2- ضرورت تحقیق

ورود به دوره نوجوانی فرد را با مشکلات فراوانی درگیر می‌کند. به‌طوری‌که این دوره را دوره بی‌سروسامانی روحی و دورانی تشنج‌آمیز می‌دانند. نوجوانان معمولاً دارای مشکلات ویژه‌ای هستند که در دوره کودکی کمتر با آن مواجه می‌شوند، ماهیت این مشکلات با مسائل دوران بزرگسالی نیز متفاوت است. نوجوان در نقش خویش کاملاً سازگاری نیافته و درنتیجه غالباً سردرگم، مضطرب و نامطمئن هستند (مقصودی، 1391). بستری شدن برای نوجوانان یک بحران محسوب می‌شود، آن‌ها در معرض برخورد با عوامل ناشناخته و خطرآفرین قرار دارند (مامینایلر،1390). تفاوت کودک و بزرگ‌سال بیمار نیز، علاوه بر تفاوت سنی و ویژگی‌های مربوط به آن در درمان و مراقبت ویژه­ی آن می­باشد.‌، ازنظر اثر بیماری بر روند رشد نیز می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، به این معنی که هر وقفه‌ای در جریان طبیعی زندگی کودک (ازجمله بیماری)، می‌تواند روند عادی رشد او را دچار اختلال کند. به همین دلیل است که هر برنامه‌ریزی مناسبی برای دوران بیماری و درمان کودک، می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم به جبران وقفه‌های احتمالی درروند رشد و ترمیم جریان زندگی طبیعی کودک کمک کند. تقریباً ۳۰ درصد کودکان، دست‌کم یک‌بار سال در بیمارستان بستری می‌شوند و حدود ۵ درصد چندین بار بستری می‌گردند (برونر[2]‌،2007). در کانادا طبق آمار منتشرشده تقریباً 5/4 درصد کسانی که در بیمارستان بستری می­شوند نوجوان بودند و همچنین نسبت بستری شدن دختران نسبت به پسران رو به افزایش بود Canadian Pediatric Society)،2008). بستری شدن هرگز نمی‌تواند بدون تأثیر در زندگی کودک باشد. نوجوانان وقتی در بیمارستان بستری می­گردند با صداها، بوها، نورها و شرایط مختلف روبرو می‌شوند که از پذیرش اقدامات درمانی اجتناب می‌ورزند (نایلون،1378). بستری شدن‌های مکرر یا طولانی، می‌تواند سبب افزایش خطر ایجاد اختلالات درازمدت رفتاری، به‌خصوص در میان کودکانی گردد که خانواده‌های آن‌ها به هر دلیل وضع نامساعدتری دارند. مشکلات رفتاری کودکان در دوره‌ی درمان یا پس‌ازآن، می‌تواند منشأ سردرگمی و نگرانی شود (شیرازی،1388).

نیازهای بیماران در بیمارستان از اهمیت زیادی درروند بیماری و بهبودی برخوردار است و این مسئله هنگامی‌که بیمار کم‌سن‌وسال و نوجوان است از اهمیت بیشتری برخوردار می­باشد. بیمار شدن و قرار گرفتن در محیط ناآشنای بیمارستان، سبب ترس و ناراحتی می‌شود و ازآنجایی‌که نوجوانی یک دوره بحرانی ازنظر تکامل است بستری شدن حتی برای یک‌زمان کوتاه می­تواند تأثیر نامطلوبی بر نوجوان داشته باشد (هوتن[3]،2002)، لذا کشف نیازهای نوجوان در بیمارستان و در زمان بستری شدن یک امر ضروری است تا زمانی که نیازهای نوجوانان بستری در بیمارستان مشخص نباشد، نوجوان دچار مشکل می‌شود و کوچک‌ترین حساسیتی در زمان بستری بودن می‌تواند نوجوان را دچار آسیب کند Canadian Pediatric Society)،2008)؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان دریافت که چگونه تجربه بستری شدن، بیان‌گر رویدادی است که آسیب‌زاست، زیرا علاوه بر اینکه منتج به دوری و جدایی از دنیای آشنای نوجوان می‌شود نمی‌تواند انگیزه‌های عینی آن را درک کند و اغلب آن را به‌عنوان تنبیه ناعادلانه و غیرمنصفانه تعبیر می‌کند (حجت،1390).

پژوهش‌گر به تجربه شاهد نیازهای مختلفی بوده است که نوجوان در طی دوران بستری بودن خود با آن مواجه می­شود بعضی از این نیازها ممکن است توسط گروه درمان نادیده گرفته‌شده و برای نوجوان باعث ایجاد مشکلات روحی روانی گردد. بر این اساس تفکر کلی در پژوهش حاضر بر مبنای کشف نیازهای نوجوانان در بیمارستان خواهد بود و سعی بر این است با کشف نیازهای نوجوانان بتوان راهکارهای مناسب برای ارائه خدمات به این قشر حساس جامعه فراهم کرد.

 لذا با توجه به اهمیت نیازهای نوجوانان سؤال پژوهش حاضر این است که نوجوانان با چه نیازهایی در زمان بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان روبرو هستند؟

 


نوع فایل : word
اندازه فایل : 91
قیمت : 25000
خرید