کامل ترین منبع دانلود مقاله و تحقیق
بخشی از پایان نامه :
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 1
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- اهمیت موضوع.. 4
1-4- اهداف تحقیق.. 6
1-4-1- اهداف اصلی.. 6
1-4-2- اهداف فرعی.. 6
1-5- سؤالات تحقیق.. 7
1-5-1- سؤالات اصلی.. 7
1-5-2- سؤالات فرعی.. 7
1-6- فرضيات تحقیق.. 8
1-6-1- فرضیات اصلی.. 8
1-6-2- فرضیات فرعی.. 8
1-7- قلمرو تحقیق.. 9
1-7-1- قلمرو موضوعی.. 9
1-7-2- قلمرو مکانی.. 10
1-7-3- قلمرو زمانی.. 10
1-8- تعاريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی.. 10
1-9- چارچوب کلی تحقیق.. 11
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2-2- مدیریت دانش... 14
2-2-1- تاریخچه مدیریت دانش... 14
2-2-2- تعاریف مدیریت دانش... 15
2-2-3- مؤلفههای مدیریت دانش در تحقیق حاضر. 16
2-2-4- اهداف مدیریت دانش... 18
2-2-5- اصول مدیریت دانش... 19
2-2-6- مزایای مدیریت دانش... 19
2-2-7- تئوریهای مدیریت دانش... 21
2-2-8- رویکردهای مدیریت دانش... 22
2-2-9- حوزههای کلیدی مدیریت دانش... 24
2-3- خلاقیت... 26
2-3-1- تاریخچه خلاقیت... 26
2-3-2- تعاریف خلاقیت... 26
2-3-3- مؤلفههای خلاقیت در تحقیق حاضر. 27
2-3-4- انواع خلاقیت... 27
2-3-5- فرآیند خلاقیت... 28
2-3-6- توسعه و گسترش خلاقیت... 29
2-3-7- سیر مراحل خلاقیت در افراد. 31
2-3-8- تکنیکهای خلاقیت... 32
2-3-8- موانع خلاقیت... 34
2-4- رفتار شهروندی سازمانی.. 36
2-4-1- تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی.. 36
2-4-2- تعاریف رفتار شهروندی سازمانی.. 36
2-4-3- رویکردهای اصلی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی.. 37
2-4-4- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 38
2-4-5- پیامدهای رفتارهای شهروندی سازمانی.. 39
2-4-6- انواع رفتارهای شهروندی در سازمان.. 40
2-4-7- ویژگیهای کلیدی رفتار شهروندی سازمانی.. 41
2-4-8- ابعاد و مؤلفههای رفتار شهروندی.. 42
2-5- پیشینه تحقیق.. 47
2-5-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 47
2-5-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 49
2-6- تحلیلی بر پیشینهها. 52
2-6-1- ارتباط مدیریت دانش و خلاقیت... 52
2-6-2- ارتباط مدیریت دانش و رفتار شهروندی سازمانی.. 54
2-6-3- مدل تحقیق.. 56
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 57
3-2- روش شناسی تحقيق.. 58
3-3- جامعه آماري.. 59
3-4- تعيين حجم نمونه. 59
3-5- روشهاي جمعآوري دادهها. 65
3-6- ابزار سنجش تحقيق.. 65
3-6-1- پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون (2003). 66
3-6-2- پرسشنامه خلاقیت عابدی (1363). 68
3-6-3- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1998). 70
3-7- روش اجرا 72
3-8- روشها و آزمونهاي آماري به كار گرفته شده در تحقيق.. 73
3-8-1- آزمون نرمال بودن دادهها. 73
3-8-2- آزمون همبستگی.. 74
3-8-3- آزمون t تک نمونهای.. 75
3-8-4- آزمون رگرسیون.. 75
3-8-5- آزمون t نمونههای مستقل.. 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 77
4-2- یافتههای توصیفی.. 78
4-3- یافتههای استنباطی.. 81
4-3-1- نرمال بودن دادهها تحقیق.. 82
4-3-2- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق.. 83
4-3-3- آزمون فرضیات.. 85
3-4- یافتههای جانبی.. 89
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری
5-1- بحث و نتیجهگیری.. 96
5-2- موانع و محدوديتهاي تحقيق.. 105
5-3- پيشنهادها. 106
5-3-1- پيشنهادهاي کاربردی مبتنی بر نتايج به دست آمده از تحقيق.. 106
5-3-2- پيشنهادات پژوهشی.. 108
پیوستها
پرسشنامه تحقیق.. 109
منابع
منابع فارسی.. 118
منابع غیرفارسی.. 125
چکیده انگلیسی 125
طبیعت پر شتاب و پویای بازارهای جدید در میان بسیاری از شرکتها، مشوقی جهت رقابت خلق کرده، تا به وسیله یکپارچه ساختن و رونق دادن منابع دانشی خود آنها را به مثابه ابزاری برای خلق ارزش پایدار به کار گیرند (گلد[1] و دیگران، 2001). جهان پس از گذار از انقلاب کشاورزی که منبع آن زمین بود و انقلاب صنعتی که منبع آن سرمایه و نیروی کار بود، شاهد انقلاب اطلاعاتی بود که در آن منبع ارزشمند و کلیدی خلق ثروت، دانش است (نیکوکار و حکیم، 1391). به عبارت دیگر، دانش به یکی از نیروهای محرک اساسی برای موفقیت کسب و کار بدل شده است و با مقوله دانش مانند دیگر منابع ملموس به طور نظاممند رفتار شده و از کاوش در حوزه مدیریت دانش به منظور پیشرفت و تقویت رقابتپذیری استفاده میشود (وونگ[2]، ۲۰۰۵).
امروزه دانش یک دارایی ارزشمند سازمانی به حساب میآید، که نیازمند مدیریت است. هسته اصلی مدیریت دانش[3]، کسب دانش مناسب برای افراد مناسب و در زمان و ساختار مناسب است. مدیریت دانش موتور جدیدي است که میتواند شکافها و فاصلهها را کم کند. مدیریت دانش به عنوان ابزار کلیدي مدیریت قرن جدید در سازمانها فراهمکننده زمینه بازخوانی، ایجاد، پرورش، تسهیم و تبادل، ارتقاي سازماندهی، نگهداري و انتشار دانش در سطح سازمان به ویژه در سطح بخشها است که میتواند سبب شکلگیري رویکرد خلاقانه شیوههاي آموزش، استفاده مؤثر از دانش موجود، آمادگی براي دریافت و استفاده از اطلاعات و دانش نوین در جهت توسعه دانش و فناوري هزاره سوم با توان مقابله با تغییرات سریع دنیاي اطراف شود (جعفري مقدم، 1385). همچنین مدیریت دانش ابزاري سودمند براي سازمانهاست تا سرمایه خود را توسعه دهند، خلاقیت[4] و نوآوری را تشویق کنند و عملکرد مطلوب را به بیشترین حد برسانند.
آموزش و پرورش به طرق مختلف میتواند بر خلاقیت مؤثر باشد که یکی از آنها داشتن معلمان خلاق و مبتکر است. معلمان باید بپذیرند که در عصر دانش و اطلاعات و توسعه دانایی و خلاقیت، زندگی میکنند و لازمه موفقیت آنان در این برهه آن است که به مقوله خلاقیت به عنوان یک مسأله و فرصتی برای پویایی و توسعه بنگرند و از حل مسأله به روشهای سنتی و معمول بپرهیزند.
شرايط كاملاً ناپايدار حاكم بر سازمانها و لزوم اثربخشي سازمانهاي آموزشي، نياز آنها را به نسل ارزشمندي از كاركنان را بيش از بيش آشكار نموده است. نسلي كه از آنها به عنوان سربازان سازماني ياد ميشود (ديپائولا[5] و همكاران، 2005). اين كاركنان بدون شك وجه امتياز سازمانهاي اثربخش از غير اثربخش میباشند چرا كه سازمان را موطن خود ميدانند و بدون هيچ چشمداشتي براي تحقق اهداف علاوه بر نقش رسمي خود عمل كرده و از هيچ كوششي دريغ نميكنند (پادساكوف و مكنزي[6]، 2000). مؤسسات آموزشي در عصر حاضر براي مواجه با چالشها و شرايط پيچيده به معلماني نياز دارند كه به طور داوطلبانه و اختياري رفتار ميكنند و براي موفقيت مدرسه، از هيچ تلاشي فروگذار نيستند (ويگودا و گادوت[7]، 2007). اين نوع رفتارها كه از انتظارات رسمي فراتر رفته، اما براي بقاي سازمان ضروري هستند با عنوان رفتار شهروندي سازماني[8] مطرح ميشوند (بالگرو سومچ[9]، 2004).
امروزه عمدهترين سرمايه سازمانها، دانشي است که به آن دسترسي دارند. سازمانهايي ميتوانند موفق باشند که قادرند مفيدترين، معتبرترين و بهروزترين دانش بشري را در حوزه کسب و کار خود در اختيار گيرند و از آن به نحو احسن استفاده نمايند. دانش به عنوان يک دارايي نامشهود براي هر سازماني ضروري است که بايد با مهارت تمام مديريت شود. در اين ميان مدیریت دانش به عنوان يک فعاليت پيچيده اما ارزش آفرين، پايه و اساس بسياري از راهبردهاي سازماني است (منصوري و همکاران، 1390).
مديريت دانش يعني فرآيند استفاده خلاق، مؤثر و كارآمد از كليه دانشها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتري و در نتيجه، به سود خود سازمان (مك دانلد، 1381). بهرهوري، كارايي، توانايي رقابت، خلاقیت و نوآوري، عملکرد و ... مفاهيمي هستند كه با مديريت دانش ارتباط تنگاتنگي دارند و پيامدهاي استفاده از آن به شمار ميآيند.
خلاقيت ايجاد ايدههاست و نوآوري به اجرا و عملي ساختن اين ايدهها گفته ميشود. گيزلين، معتقد است خلاقيت توانايي شخص در ايجاد ايدهها، نظريهها، بينشها، اشياي جديد و بازسازي مجدد در علوم و ساير زمينهها است كه از نظر محققان، ابتكاري و از لحاظ علمي، زيباشناسي، فن آوري و اجتماعي، با ارزش قلمداد گردد (نیازآذری و همکاران، 1389).
خلاقيت از مهمترين اهداف آموزش و پرورش و جزء مهمترين رسالتهاي سازمان آموزشي ميباشد. در توسعه و تقويت خلاقيت در سازمانهاي آموزشي، بيش از همه عامل مديريت خلاق و نوآور، مؤثر و اثرگذار است. زيرا نگرش و اعتقاد آموزگاران به خلاقيت و نوجويي در خود و سازمان ميتواند محيط آموزشي را به كانون تغييرات و نوآوري مبدل سازد. بنابراين اگر آموزگاران مدارس در كنار مهارتهاي خود از دانش و مهارت خلاقيت و نوآوري نيز برخوردار باشند، زمينههاي ايجاد و رشد خلاقيت در مدرسه فراهم ميآيد (غلامپور، 1379).
از طرفی هر سازمانی به کارکنانی نیاز دارد که با رفتارهاي فرانقشی خود که به رفتارهاي شهروندي سازمانی موسوماند، موجب بهبود عملکرد شده و آن را به سوي تحقق اهدافش که درگرو رضایت مشتري و اعتماد و همکاري بین اعضاست، سوق دهند. رفتارهایی همچون نوع دوستی، جوانمردي، خوشخویی، ادب و مهربانی و وظیفهشناسی میتوانند در افزایش رضایت شغلی کارکنان و جذب مشتري مؤثر بوده و موجب افزایش عملکرد و بهرهوري سازمانی شوند. به ویژه که در فرایند مدیریت دانش، روابط نزدیک بین فرستنده و گیرنده دانش و اطلاعات اهمیت بسیاري دارد (دانیالی و همکاران، 1390).
بر اساس مطالب گفته شده و هم چنین با در نظر گرفتن این مهم که کمتر پژوهش جامعی درباره مدیریت دانش، خلاقیت و رفتار شهروندی صورت پذیرفته است، محقق را بر آن داشت تا تحقیق خود در را با تأکید بر مسأله «بررسي رابطه مدیریت دانش با خلاقیت و رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان» اجرا و پیادهسازی کند. پس سؤال اصلي تحقيق را اينطور بيان ميكنيم: رابطه مؤلفههای مدیریت دانش با خلاقیت و رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
دانایی مهمترین سرمایه هر سازمان است و سازمانی که از این موهبت برخوردار باشد با چالشهاي موجود بهتر برخورد میکند و در عرصه رقابت موفقتر عمل مینماید. عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوريهاست. عصري که ساختار فکري آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروي انسانی خلاق و دانشگرا به جاي نیروي انسانی عملکردي است. از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است، هرچه بیشتر و بهتر از ابزاري به نام دانش براي رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوري جهت گسترش عرصه رقابتی خود استفاده کند. این امر مستلزم این است که سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش، آن را به عنوان یک نیاز راهبردي و ضروري براي پیشگامی در عرصه رقابت، در زمره اولویتهاي برنامه خود قرار دهد (احمدی بالادهی و میرزائی عربی، 1393).
پیشرفت روز به روز صنعت و خدمات و تقاضاهاي جدید که آن را بیش از پیش شتاب بخشیده است، تقابل و ارتباط هرچه بیشتر علم و تجربه را لازم گردانیده است. امروزه دیگر تکیه بر روشهاي سنتی جهت برآوردن نیازها و تقاضاهاي جدید و فزاینده کافی نیست و آن چه که امروزه بیش از هر زمان دیگري میتواند سازمان را جهت برآوردن نیازهاي روز و در نتیجه ورود در صحنه رقابت یاري رساند چیزي جز استفاده از علم جدید نیست و جایگاهی که این علم را به صنعت وارد میکند و آن را بروز میدهد همانا مدرسه است. در واقع این وظیفه بر عهده مدرسه است که علم روز را به دانشآموزان عرضه کند تا اینان متخصصین فرداي کشور باشند.
همچنین نقش بنیادین نظام آموزش در فرایند توسعه و تأمین نیروی انسانی و گستردگی اهداف و رسالت خطیر آن در تعلیم و تربیت نو نهالان این مرز و بوم ایجاب میکند تا نظامهای آموزشی تأکید بسیاری بر پرورش فکر و خلاق بار آوردن یاد گیرندگان، دانش آموزان و دانشجویان داشته باشند. زندگی پیچیده امروزی، هر لحظه در حال نوشدن است خلاقیت ضرورت استمرار زندگی فعال به شمار میرود. انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی، نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضا کند و زمینه شکوفایی استعدادها و توانایی های خویش را فراهم سازد.
اهميت رفتار شهروندي سازماني نیز در سازمانهاي مختلف غيرقابل انکار است، اما هنگامي که صحبت از مدارس ميشود، نگاهها به آن موشکافانهتر و حساستر ميشود. نقش مدارس در تربيت نيروي انساني آينده و توسعه همه جانبه کشورها، دليل غير قابل انکار بر لزوم بهرهمندي از معلمان برخوردار از رفتار شهروندي سازماني بالا ميباشد. وظيفه معلمان ارتقاي هر چه بيشتر يادگيري در دانشآموزان از طريق تدريس است و نظر به ماهيت پيچيده يادگيري بدون شک نميتوان با انجام وظايفي خاص و از پيش تعيين شده آن را با کيفيتي بالا ايجاد کرد (اپلاتکا[10]، ٢٠٠٩).
ماهيت و مأموريت مدارس، دامنه و عمق تأثيرگذاري فعاليتهاي آنان و برخورداري از معلمان حرفهاي، آن را به سازمانی دانشي تبديل كرده كه دانش موجود در ساختار، فرآيندها و منابع انساني آنها، بر عملكرد مؤثر و دستيابي به چشمانداز مورد نظر آنها تأثيري چشمگير دارد. از اين رو، امروزه مدارس همانند بسياري از سازمانهاي ديگر، پيادهسازي نظاممند مديريت دانش را در اولويت برنامههاي راهبردي خود قرار داده است و توسعه رفتار شهروندی سازمانی و افزایش خلاقیت را به منزله يكي از اهداف راهبردي خود دنبال ميكند. در اين راستا تلاش ميكنند فرآيندهاي سازماني خود را با اقدامات مديريت دانش پيوند دهند و فرآيند خلق و كسب، سازماندهي، كاربرد و تسهيم دانش را تسهيل كنند.
علاوه بر اهمیت موضوع، نسبتاً تازه و نو بودن آن و علاقه خاص محقق به انجام پژوهش در این زمینه، پژوهش فوق به دنبال بررسی و ارائه راهکارهای بهکارگیری دانش کسب شده است، تا با مدیریت و در دسترس قرار دادن آن با هدف تبدیل دانایی سازمانی، پاسخگویی سریعتر و خلاق و بهبود رفتار شهروندی سازمانی منجر شود.
1.1. تعیین رابطه خلق دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
2.1. تعیین رابطه جذب دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
3.1. تعیین رابطه سازماندهی دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
4.1. تعیین رابطه ذخیره دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
5.1. تعیین رابطه انتشار دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
6.1. تعیین رابطه کاربرد دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
1.2. تعیین رابطه خلق دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
2.2. تعیین رابطه جذب دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
3.2. تعیین رابطه سازماندهی دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان 2.4. تعیین رابطه ذخیره دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
5.2. تعیین رابطه انتشار دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
6.2. تعیین رابطه کاربرد دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان
1.1. رابطه خلق دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
2.1. رابطه جذب دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
3.1. رابطه سازماندهی دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
4.1. رابطه ذخیره دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
5.1. رابطه انتشار دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
6.1. رابطه کاربرد دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
1.2. رابطه خلق دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
2.2. رابطه جذب دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
3.2. رابطه سازماندهی دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
2.4. رابطه ذخیره دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
5.2. رابطه انتشار دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
6.2. رابطه کاربرد دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان چگونه است؟
1. بین مدیریت دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
2. بین مدیریت دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
1.1. بین خلق دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
2.1. بین جذب دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
3.1. بین سازماندهی دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
4.1. بین ذخیره دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
5.1. بین انتشار دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
6.1. بین کاربرد دانش با خلاقیت آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
1.2. بین خلق دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
2.2. بین جذب دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
3.2. بین سازماندهی دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
2.4. بین ذخیره دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
5.2. بین انتشار دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
6.2. بین کاربرد دانش با رفتار شهروندی سازمانی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر آبادان رابطه وجود دارد.
این تحقیق به دنبال بررسی موضوعاتی همچون مدیریت دانش، خلاقیت و رفتارشهروندی سازمانی میباشد.
تحقیق حاضر در کلیه مدارس ابتدایی شهرستان آبادان انجام شده است.
تحقیق حاضر از بهمن 1394 تا شهریور 1395 انجام گردیده است.
تعریف مفهومی مدیریت دانش: مديريت دانش را ميتوان به عنوان روشي براي بهبود عملكرد، بهرهوري و رقابتپذيري، بهبود كارآمد كسب، تسهيم و استفاده از اطلاعات درون سازمان، ابزاري براي بهبود تصميمگيري، طريقي براي بدست آوردن بهترين روشها، راهي براي كاهش هزينهها و روشي براي نوآورتر شدن سازمان تعريف نمود (منوریان و همکاران، 1386).
تعریف عملیاتی مدیریت دانش: در این تحقیق مدیریت دانش بر اساس شاخصهایی همچون خلق دانش (دانش آفرینی)، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین جهت سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) استفاده شده است.
تعریف مفهومی خلاقیت: خلاقيت عبارت است از خلق كردن مفهوم و چيزي تازه و منحصر به فرد، به گونهاي كه مناسب و مفيد، موجب حل يك مسأله، سؤال يا نياز علمي، صنعتي يا اجتماعي شود (پيرخايفي، 1383).
تعریف عملیاتی خلاقیت: در این تحقیق خلاقیت بر اساس شاخصهایی همچون سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین جهت سنجش خلاقیت از پرسشنامه استاندارد خلاقیت عابدی (1363) استفاده شده است.
تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی: مجموعهاي از رفتارهاي داوطلبانه و اختياري كه بخشي از وظايف رسمي فرد نيستند، اما با اين وجود توسط وي انجام و باعث بهبود مؤثر وظايف و نقشهاي سازمان ميشوند (اپل بام[1] و همکاران، 2004).
تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی: در این تحقیق خلاقیت بر اساس شاخصهایی همچون نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1998) استفاده شده است.
فصل اول: این فصل تحت عنوان کلیات پژوهش شامل بیان مسأله، ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف، سؤالات، فرضیات، قلمرو تحقیق و تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی میباشد.
فصل دوم: در این فصل به مبانی نظری تحقیق و ادبیات تحقیق پرداخته شده است. تعاریف و مفاهیم مرتبط با سازهها و شاخصهای مدیریت دانش، خلاقیت و رفتار شهروندی سازمانی در این فصل آورده شده است. پس از پیشینه تحقیق نیز روابط بین متغیرهای مورد مطالعه بیان شده است.
فصل سوم: در این فصل روش تحقیق و چگونگی اجرای این روش، جامعه و نمونه آماری، روش نمونهگیری، روش گردآوری دادهها، روایی و پایایی ابزارگردآوری دادهها و روشهای آماری مورد استفاده در تحقیق آورده شده است.
فصل چهارم: در این فصل اطلاعات گردآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته و بر اساس آنها پاسخ سؤالات تحقیق آورده شده و فرضیهها مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل پنجم: در این فصل محقق نتایج به دست آمده در فصل چهار را مورد بحث، تبیین و تحلیل قرار داده و بر اساس آن به ارائه پیشنهادات کاربردی و پژوهشی پرداخته است. همچنین محدودیتهای تحقیق نیز مطرح شده است.
در دنیای امروز، سازمانها مدام در حال تغییر رویههای خود و کسب مزیتهای رقابتی پایدار هستند. در این راستا مدیریت دانش میتواند به عنوان ابزار سودمندی برای تحقق اهداف سازمانها باشد. در عصر پیشرفت دانش و فناوری که جو سازمانی مدارس در حال تغییر است، برخورداری کارکنان از دانش، اطلاعات، فنون و راهبردهای آموزشی به تنهایی کافی نیست، بلکه سازماندهی، به کارگیری و استفاده به هنگام و بجا از اطلاعات و محیطهای آموزشی ضروری است. مدیریت دانش موتور جدیدی است که میتواند شکافها و فاصلهها را بردارد. مؤسسات آموزشی بهرهور از مدیریت دانش به عنوان اهرمی است که ارتباطات آسان، سریع، مبادله، انتقال اطلاعات در سازمان را پشتیبانی میکند و میتواند بیانکننده نوآوری، توانایی و کارآیی در سازمانها به ویژه مدارس باشند (لاهیجانیان، 1384).
در جهان امروز، کارکنان به دانشهایی نیاز دارند که مبتنی بر اصول علمی باشند و مسئله پژوهش در این حوزه باید بسیار جدی تلقی گردد، امانت معلمی باید به دست کسانی سپرده شود که از دریچه علمی و پژوهشی به مسائل اجرایی نگاه کنند. در نهایت مدیریت دانش باید با خلاقیت و نوآوری آمیخته شود. چرا که در غیر این صورت کارایی و اثربخشی خود را از دست میدهد (صمدیان و سیدعلوی، 1390).
از طرفی، امروزه سازمانهایی میتوانند در عرصهی جهانی موفق باشند که یادگیری مستمر را سرلوحه کار خویش قرار دهند و اطلاعات و دادههای موجود در سازمان را به چرخش درآورند. در این بین کارکنان به عنوان شهروندان سازمانی با رفتارهایی که بروز میدهند در این چرخهی دانش تأثیر بسزایی دارند و آن را تسریع میبخشند. رفتارهای شهروندی سازمانی آنگونه رفتارهایی هستند که با توجه به نظر اورگان کاملاٌ اختیاری و فردی هستند و کارکنان برای اجرای این نوع رفتارها بطور رسمی از سیستمهای تشویقی و تنبیهی موجود در سازمان برخوردار نمیشوند (حسینی و همکاران، 1389).
از آنجایی که کارکنان به عنوان شهروندان سازمانی یکی از مهمترین و قابل تجدیدشوندهترین منابع سازمان به شمار میروند، پیشرفت و برتری هر سازمانی وابسته به این است که دانش از طریق افراد کلیدی سازمان، به عنوان آفرینندگان و انتقالدهندگان دانش، هدایت شود تا در نهایت به ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای هر سازمان منتهی میگردد (حسینی و همکاران، 1389).
این فصل به بیان مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازد. ابتدا از متغیر مدیریت دانش نام برده می شود و از مؤلفههای آن یاد می شود. در ادامه با توجه به اینکه مدیریت دانش سبب دسترسی به تجارب، دانش، مهارتهایی میشود که در مجموع خلاقیت و نوآوري را در سازمان ایجاد میکند به تشریح متغیر خلاقیت پرداخته میشود و در مورد عناصر و تاریخچه خلاقیت سخن به میان میآید. همچنین انگیزش افراد برای کاربرد دانش خود در سازمانها، يکی از مهمترين اولويتهای دست اندرکاران مديريت دانش در جهان میباشد که مرتبط با مفهوم رفتار شهروندی سازمانی است. لذا معرفی این متغیر و مؤلفههای آن نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد. مرور پیشینه تحقیق شامل پژوهشهای داخل و خارج کشور در ادامه مطلب آورده شده و پس از آن با تحلیل پیشینهها مدل تحقیق ترسیم شده است.
مدیریت دانش از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. در اواسط دهه 1980 و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهمآوری دانش، مهندسی دانش، نظامهای دانشمدار و مانند آن رواج یافت. در اواخر دهه 80 سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش در مجلات حوزههای مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاعرسانی را میتوان مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتابهای مربوط به این حوزه منتشر شد. در آغاز دهه 1990 فعالیت گسترده شرکتهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازهای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بینالمللی مدیریت دانش در اروپا مجمع مدیریت دانش ایالات متحده فعالیتهای خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال 1995، اتحادیه اروپا طی برنامهای به نام اسپریت بودجه قابل ملاحظهای را برای اجرای طرحهای مدیریت دانش اختصاص میداد. در حال حاضر مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکتهای بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55 درصد درآمد خود را به مدیریت دانش افزودند که حاکی از اهمیت دانش و مدیریت آن در عصر حاضر است (حسنزاده، 1386).
تعاریف گوناگونی از مدیریت دانش توسط صاحبنظران مطرح شده است؛ در جدول (2-1) تعدادی از این تعاریف آورده شده است.
مقاله و تحقیق دانشجویی - بانک پروژه | iNetDoc.IR
تحقیق آماده،ترجمه آماده،جزوه و پاورپوینت جزوه های مدیریت،